اخرین اخبار دبیرستان

اخرین اخبار دبیرستان 

*درحال تکمیل*


موضوعات مرتبط: اخبار ، ،
برچسب‌ها:

پنج شنبه 13 اسفند 1394برچسب:, | 9:0 بعد از ظهر | علی جرکانی |

حبس تنفس در هنگام تمرینات با وزنه باعث رخداد حوادث قلبی عروقی کشنده در همه افراد،بخصوص بیماران قلبی می شود.

تنفس نامناسب هنگام ورزش منجر به مرگ می شودبه گزارش خبرنگار سایر حوزه ها گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان همانطور که می دانید عضلات بدن ما بدون اکسیژن قادر به انجام هیچ کاری نیستند. در فعالیت های ورزشی نیز وقتی که نیاز بدن به اکسیژن بیشتر می شود، میزان اکسیژنی که وارد بدن می شود از اهمیت بالای برخوردار است، بنابراین آگاهی شما از تکنیک تنفس صحیح در تمرینات ورزشی به بهتر تمرین کردن و همچنین بهتر نتیجه گرفتن کمک زیادی خواهد کرد.
محقققان معتقدند وقتی هنگام ورزش کردن نفس خود را حبس می کنید سطح انرژی سلول های شما به طور ناگهانی افت می کند و شما خیلی زود احساس خوستگی می کنید.اما این بدان معنا نیست که الگوی عادی تنفس شما هم همین کار را انجام می دهد. در واقع شما باید هنگام ورزش کردن به تکنیک تنفس خود دقت کنید و آن را کنترل کنید تا نهایت اثرگذاری از تنفس در حین ورزش را به دست بیاورید. همچنین تنها یک تکنیک تنفس به تنهایی برای تمامی ورزش ها کاربرد ندارد.در اینجا تکنیک صحیح تنفس حین کار با وزنه و دستگاه های قدرتی را مورد بررسی قرار می دهیم.
تنفس صحیح در تمرینات با وزنه از دیدگاه علمی
به طور حتم بارها با این سوال روبرو شده اید که تکنیک صحیح تنفس حین انجام تمرینات قدرتی چگونه باید باشد. برای پاسخ به این سوال لازم است که در ابتدا با انواع انقباض های عضلانی آشنا باشیم.
حین انجام تمرینات قدرتی ، درصورتیکه طول عضله تغییر بکند با دو نوع انقباض در عضله رو برو خواهیم بود . انقباض کانسنتریک (concentric) که طی آن طول عضله کاهش می یابد مثل انقباض کانسنتریک عضله دو سر حین بالا آوردن وزنه در حرکت جلو بازو که حین انقباض طول عضله دو سر کاهش می یابد .
انقباض دیگر فرم اسنتریک (eccentric) انقباض است که طی آن با وجود منقبض بودن عضله ، طول عضله افزایش می یابد ، مثل انقباض اسنتریک عضله ی دو سر بازویی حین پایین آوردن وزنه در حرکت جلو بازو که با وجود منقبض بودن عضله به جهت جلوگیری از افتادن ناگهانی وزنه ، با افزایش طول عضله روبرو هستیم .حال تکنیک صحیح انجام تنفس حین کار با وزنه به این شکل است که بازدم، حین فاز کانسنتریک و دم، درست قبل و حین فاز اسنتریک انقباض باشد.
تنفس صحیح در تمرینات با وزنه به زبان ساده
مایک دوناونیک، یکی از مربیان مطرح عرصه ورزش بیان می کند که در مراحل ساده ی ورزش، هوا را به داخل ریه ها بکشید و در مراحل سخت و دشوار هوا را بیرون بدهید. این روش بهترین و ساده ترین راه تنفس در هنگام کار با وزنه است.

حبس نفس در بین تمرینات با وزنه
در تمام طول مدت انقباض عضلانی باید تنفس دم و بازدم ادامه یابد و از حبس نفس جداً خودداری کنید. گرچه بین وزنه برداران این تمایل وجود دارد که طی انجام آخرین تکرار حرکت مد نظرشان در یک سِت، نفسشان را حبس کنند. اما این احتباس تنفس نباید به هیچ وجه حین کل تکرارها و در طول کل سِت باشد.
وقتی که فرد حین کار با وزنه نفسش را حبس می کند و سپس عضلاتش را برای انجام حرکت منقبض می کند، فشار درون قفسه سینه بسیار بالا می رود که باعث افزایش شدیدی در فشار خون سسیتولی می گردد. این حرکت که به آن مانور والسالوا هم گفته می شود باعث رخداد حوادث قلبی عروقی کشنده در افراد دارای بیماری های قلبی عروقی زمینه ای و همچنین آسیب به دیواره ی عروق خونی می شود.
والسالوا معتقد است که اگر از وزنه های سنگین استفاده می کنید در مرحله ساده ی تمرین هوا را استنشاق کنید، در حالی که به مرحله سخت تمرین نزدیک می شوید (که به آن نقطه عدم تحرک نیز گفته می شود) هوا را چند ثانیه در سینه خود حبس کنید و پس تکمیل این مرحله طبق معمول هوا را از ریه های خود خارج کنید. این روش به شما کمک می کند تا عضلات اصلی خود را سفت کنید و روش صحیح تمرین را نیز حفظ کنید. لازم به ذکر است در این روش مقداری فشار خون افزایش پیدا می کند. پس اگر مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی هستید از انجام آن بپرهیزید.زیرا اگر این احتباس تنفس ها به مدت طولانی نگه داشته شود به علت افزایش فشار درون قفسه سینه، بازگشت خون وریدی به قلب افت پیدا می کند. قلب خون کمتری جهت پمپاژ در اختیار خواهد داشت و خون رسانی به مغز افت شدیدی پیدا میکند. فرد ممکن است دچار احساس سبکی سر شود و حتی غش کند. 


اهمیت این موضوع در این است که با افت خون رسانی به مغز و افت هوشیاری، فرد کنترل وزنه را از دست می دهد و در خطر بالای آسیب ناشی از افتادن وزنه روی بدن و اندام هایش قرار می گیرد. با انجام بازدم در تمام طول فاز بلند کردن وزنه می توان از این اتفاق پیشگیری کرد.


برچسب‌ها:

سه شنبه 11 اسفند 1394برچسب:تنفس ,نامناسب هنگام ورزش, منجر به ,مرگ, می شود, | 8:27 بعد از ظهر | علی جرکانی |

رشته ارشد ناپیوسته سم شناسی

 



 

رشته ارشد ناپیوسته سم شناسی
مقدمه
سم شناسی عجب رشته ای! سم را دو جور می شناسد یک جور آن زمانی است که بدانید این ماده سم است و خود کشی نکنید و جورد گیر آنکه این رشته به چه درد ما می خورد و چه استفاده ای می توانیم از آن برای درمان ببریم.

باتوجه به نقش روز افزون داروها و سموم در صنایع ، کشاورزی ، داروسازی ، پزشکی و محیط زیست و آثار مخربی که تماس با آنها برای انسان و محیط زندگی ممکن است بوجود آورد و نیازهای روز افزون جامعه و پیشرفت دانش و فن آوری در رشته سم شناسی ، ایجاب می نماید که برنامه آموزشی رشته کارشناسی ارشد سم شناسی نیز متناسب با این تغییرات متحول شده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.


1- تعریف رشته
سم شامل هر ماده شیمیایی و غیرشیمیایی می شود که در صورت مواجهه موجودات زنده با آن ، آثار و عوارض سو بدنبال داشته باشد. بنابر این سموم دسته بزرگی از مواد مخاطره آمیز محیط زیست می باشند و انسانها بطور فزاینده ای در معرض تماس با این مواد هستند که بسیاری از آنها بالقوه سمی هستند.


لذا باید از اثراتی که اینگونه مواد برمحیط زیست وارد می سازند مطلع بود. برنامه تربیت کارشناسی ارشد سم شناسی شاخه ای از علوم طبیعی و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی می باشد که به منظور رفع نیازهای خدماتی و پژوهشی مراکز تحقیقاتی ، صنایع(دارویی ، شیمیایی ، غذایی و … ) مراکز کنترل و نظارت برسموم ، آزمایشگاه ها ی سم شناسی ، مراکز پزشکی قانونی ، سازمان های مرتبط با سموم از قبیل حفظ نباتات و محیط زیست تشکیل شده است.
فارغ التحصیلان این رشته انتظار می رود اطلاعات کافی در جنبه های مختلف علم سم شناسی در سطح عمومی داشته باشند و نیازهای جامعه را در این ارتباط حل نماید.


2-فلسفه تدوین برنامه
در دنیای حاضر، همزمان با رشد روز افزون علوم ، صنعتی شدن جوامع و معرفی انواع مواد شیمیایی ، احتمال تماس انسان با سموم و امکان بروز مسمومیت ها و بیماریهای گوناگون افزایش یافته است.از آنجا که حفظ سلامت انسان و محیط زندگی وی از حقوق اصلی او محسوب می شود، در راستای تحقق عدالت اجتماعی برمد نظر گرفتن این حق اساسی تاکید می شود. دانشمندان مسلمان و ایرانی در شناخت محیط زندگی و داروها و سموم پیشقدم بوده اند و در این برنامه بر روح حاکم برفرهنگ غنی ملی در زمینه های بوم شناختی تاکید می شود.

 

از آنجا که تشخیص خصوصیات سموم از جنبه های قانونی نیز کاربرد های تعیین کننده دارد برجنبه های Moral و اخلاق پزشکی نیز تاکید می شود. همچنین از نیازهای اساسی انسانها تمایل به رشد و تعالی است و انسانها فطتا طالب شناخت بهترخلقت هستند.
لذا در این برنامه بر افزودن اطلاعات ، ایجاد نگرشهای لازم و تقویت جنبه پژوهشگری و دستیابی به نهانهای خلقت تکیه می شود و سعی میگردد با بکارگیری شیوه های جدید و قدیم تعلیم و تربیت ، در جهت افزایش قدرت تفکر ، استقلال ، تصمیم گیری و افزایش توان حرفه ای فراگیرندگان با توجه به نیاز های جامعه و اولویت های ملی گام برداشته شود. وجود این دانش اندوختگان درکنار سایر متخصصین سم شناسی و پزشکی به شناخت بهتر سموم و عوارض آنها و پیشگیری ازمسمومیتها کمک خواهد نمود.


3- ماموریت
سم شناسی علمی است چند جانبه که نیاز به تحقیق و مطالعه دقیق در همه ابعاد آن (پایه ، بالینی ، محیط زیستی و دارویی و پزشکی قانونی ) احساس می شود. ماموریت اصلی تربیت دانش آموختگانی است که می توانند د رنظام های بهداشتی ، پژوهشی و خدماتی مربوط به سموم انجام وظیفه کنند. با تربیت این نیروها ، تشخیص و اندازه گیری سموم و داروها در مایعات بیولوژیک و غیربیولوژیک و امور مربوط به سم شناسی قانونی و پیشگیر از مسمومیتها زیر نظر متخصصین سم شناسی مقدور خواهد بود.
همچنین امید می رود با اجرای موفق این برنامه آموزشی سطح علمی د راین رشته ارتقا یافته و در حد استانداردهای بین المللی باشد و کشور و جامعه را با پیشرفت های علمی هماهنگ نماید.

 

 درس های رشته

 

ردیف

نام درس

ردیف

نام درس

1

آمار و اطلاع رسانی عملی 

2

آمار و اطلاع رسانی نظری

3

بیوشیمی 

4

بیولوژی (زیست شناسی )

5

داروشناسی 1

6

داروشناسی 2

7

روش های تجزیه دستگاهی عملی

8

روش های تجزیه دستگاهی نظری

9

سم شناسی بالینی

10

سم شناسی سموم طبیعی

11

سم شناسی صنعتی

12

سم شناسی عملی

13

سم شناسی قانونی عملی

14

سم شناسی قانونی نظری

15

سم شناسی محیطی عملی

16

سم شناسی محیطی نظری

17

سم شناسی نظری

18

سمینار

19

شیمی تجزیه

20

فیزیولوژی

21

کارآموزی

22

 

 

صنعت و بازارکار
دانش آموختگان علم سم شناسی نقش پژوهشی و خدماتی در حیطه علم سم شناسی را در سطوح عمومی خواهند داشت. از جنبه پژوهشی باید در انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در سم شناسی و علوم مرتبط در مراکز تحقیقاتی و موسسات مرتبط کوشا باشند. در تحقیقات بنیادی می توان به بررسی مکانیسم ها ی بیوشیمیای ، سلولی و مولکولی اثرات سموم با استفاده از نوآوری و برپایی متدهای تحقیقاتی جدید اشاره نمود.


در قسمت کاربردی باید با تشخیص بموقع مشکلات مرتبط به سم شناسی در جامعه به انجام پژوهشهای لازم برای رفع آن نیاز ها اقدام نمایند. مثلا ارزیابی ریسک تماس با سموم و مشخص نمودن آثار و عوارض آنها و پیشگیری از آثار زیانبار سموم در سطح پایه و بالینی از جمله پژوهشهای کاربردی در این رشته هستند.


در قسمت خدماتی می توانند در امور سم شناسی و تعیین غلظت خونی داروها در آزمایشگاه ها فعالیت نمایند.همچنین در مراکز سم شناسی قانونی در تشخیص و شناسایی سموم همکاری کنند. بعلاوه در سازمانها و موسسات مرتبط باعلم سم شناسی بر حسب نیاز به امور سم شناسی مشغول باشند.

منبع : daneshnameh.roshd.ir


برچسب‌ها:

چهار شنبه 5 اسفند 1394برچسب:رشته ارشد ناپیوسته سم شناسی, | 9:34 بعد از ظهر | علی جرکانی |
پیوند نخستین ستون فقرات تیتانیومی چاپی سه‌بعدی در بدن بیمار سرطانی
 
ستون فقرات پیوند نخستین ستون فقرات
 
 
 
 

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از ایسنا، یک جراح مغز و اعصاب استرالیایی با موفقیت توانست برای نخستین بار در جهان ستون فقرات آسیب‌دیده یک بیماری را با یک نمونه تیتانیومی چاپی سه‌بعدی جایگزین کند.

 

این جراحی تاریخی که در دسامبر 2015 انجام شد، 15 ساعت به طول انجامید.

 

در این عمل جراحی که توسط جراح استرالیایی رالف موبز از کلینیک ستون فقرات سیدنی در نیوساوث‌ولز بر روی دریگ جوسوسکی انجام شد، شانس زنده ماندن بیمار مشخص نبود. این فرآیند بر روی بخش بالایی گردن که با سر پیوند پیدا می‌کند، صورت گرفت.

 

به گفته موبز، در واقع در این عمل جراحی سر بیمار به نوعی از گردنش جدا شده و پس از خارج کردن تومور، مجددا به جای خود متصل شد.

 

جوسوسکی به نوع نادری از سرطان موسوم به کوردوم مبتلا بود که می‌تواند در هر نقطه‌ای از ستون فقرات رخ بدهد. سرطان جوسوسکی در بالای دو مهره بود که خوش‌بینی زیادی در مورد بهبودی وی وجود نداشت.

 

بدون درمان یا جراحی، خطر ازدست رفتن تدریجی عملکرد دستها و پاهای این بیمار وجود داشت. این بیمار همچنین ممکن بود به تدریج ظرفیت خوردن و تنفس خود را از دست بدهد.

 

برای این عمل جراحی تاریخی، موبز یک ستون فقرات تیتانیومی چاپی سه‌بعدی را برای جایگزینی با نمونه اصلی آسیب‌دیده طراحی کرد که نتیجه آن موفقیت‌آمیز گزارش شده است. شرکت Anatomics این کاشت تیتانیومی را طراحی کرده و ساخته است.

 

اگرچه جوسوسکی اکنون در صحبت‌ کردن و خوردن دچار مشکل است اما انتظار می‌رود ظرف شش ماه آینده این شرایط بهبود یابد. این مشکلات در اثر باز ماندن بیش از اندازه دهان بیمار طی عمل جراحی 15 ساعته بود.

 

2013

 


موضوعات مرتبط: اخبار علمی ، ،
برچسب‌ها:

چهار شنبه 5 اسفند 1394برچسب:, | 9:29 بعد از ظهر | علی جرکانی |

پاور پوینت فصل سوم ریاضی 

استدلال

اشنایی با اثبات در هندسه

منبع:http://hosseini2000..ir


موضوعات مرتبط: مطالب درسی نهم ، ریاضی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 2 اسفند 1394برچسب:, | 1:49 بعد از ظهر | علی جرکانی |

زندگینامه
فردوسی

ابوالقاسم فردوسی در روستای باژ در اطراف توس به دنیا آمد.سال تولد او 329 هجری یا 330هجری است.
نام پدرش مولانا فخرالدین احمد بود.
فردوسی از آغاز جوانی شروع به سرودن داستان های ملی کرد.
قبل از فردوسی شاعر دیگری به نام دقیقی شروع به سرودن افسانه ها و حماسه های ملی ایران کرده بود که متاسفانه به دست غلامش کشته می شود و کار او ناتمام می ماند.
وقتی فردوسی از کار و سرنوشت دقیقی آگاه شد علاقه پیدا کرد که خود این کار را انجام دهد.
یکی از دوستان فردوسی کتابی به نام شاهنامه ی ابومنصوری به او می دهد و فردوسی از روی این کتاب ،قصه های آن را به شعر درمی آورد.
فردوسی در این زمان 36 سال داشت.
زمانی که فردوسی شاهنامه را تمام کرد به او پیشنهاد دادند که کتاب خود را به سلطان محمود غزنوی ،شاه ایران اهدا کند.
فردوسی نیز کتابش را به محمود غزنوی اهدا می کند.
اما چون مذهب سلطان محمود سنی بود و فردوسی شیعه مذهب بود این امر باعث ناراحتی سلطان محمود از فردوسی شد.


شاه فردوسی را به مرگ محکوم کرد و فردوسی از خراسان به مازندران رفت.

فردوسی بعد از مدتی به توس بازگشت و سلطان محمود نیز برای عذر خواهی و قدر دانی از او هدیه ای فرستاد.
اما زمانی که هدیه ی سلطان محمود را آوردند فردوسی فوت کرده بود و دخترش با آن هدیه کاروانسرائی ساخت تا نام فردوسی زنده بماند.
قبر فردوسی در شهر توس قرار دارد.
فردوسی در سال 411 هجری و در 83 سالگی درگذشت


موضوعات مرتبط: انسان های موفق دانشمندان و... ، ،
برچسب‌ها:

سه شنبه 20 بهمن 1394برچسب:فردوسی, | 6:29 بعد از ظهر | علی جرکانی |
سه شنبه 13 بهمن 1394برچسب:, | 3:0 بعد از ظهر | علی جرکانی |


برچسب‌ها:

دو شنبه 12 بهمن 1394برچسب:به طه به یس به ,,,, | 8:31 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

سیاره,سیارات منظومه شمسی,نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی

نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی
نتيجه مطالعه ای جديد نشان می دهد اگر جاي زمين و مريخ با هم عوض می شد، مريخ به سياره ای زمين مانند كه در آن امكان حيات وجود داشته باشد تبديل نمی شد. در اين شرايط شدت نور خورشيد نصف می شد و يخ دوباره بر سطح این سياره ظاهر می شد.
طبق قوانين كپلر، جرم سياره تقريباً بر مدارش اثری ندارد و اين جرم خورشيد است كه چيزها را كنترل می كند. هم مريخ و هم زمين همیشه به سمت خورشيد در حال سقوطند، همه اجسام دیگر هم همين وضعيت را دارند.

 

مريخ در حال حاضر حوزه مغناطيسی اندکی دارد يا اصلاً حوزه مغناطيسی ندارد به همين دليل جو خيلی باريكی دارد. بدون وجود حوزه مغناطيسی، بادهای خورشيدی كه به وسيله خورشيد ايجاد می شوند مريخ را فاقد جو می كنند كه به نوبه خود موجب می شود مريخ خيلی سرد شود. اگر مريخ در جاي زمين قرار گيرد، باز هم فاقد حوزه مغناطيسی خواهد بود و بنابراين جو كوچكی خواهد داشت. به طورکلی اگر مريخ جايش را با زمين عوض كند، كمي گرم تر می شود اما به دليلی كه گفته شد، شايد باز هم قابل سكونت نباشد.


دليل فقدان حوزه مغناطيسی در مريخ هم اين است كه هسته مريخ مدتی طولانی است كه سرد و جامد شده (برخلاف هسته زمين كه هنوز خيلی مذاب است). فقدان هسته مذاب مانع از اين می شود كه يك حوزه مغناطيسی به قدر كافی قوی شود و از جو حفاظت كند . دلايل ديگری هم وجود دارد اما اين عمده ترين دليل است. به خاطر داشته باشيد كه دلیل ذکر شده باعث می شود مريخ يا هر سياره ای به ابعاد مريخ که در مدار زمين قرار بگيرد سیاره ای قابل سكونت نباشد.


اگر جاي سيارات عوض شود در منظومه شمسی چه اتفاقی مي افتد؟
اكثراً نيروی جاذبه تعيين می کند كه مواد و اشيای موجود در جهان به كجا حركت كنند. همه موادی كه جرم دارند جاذبه توليد می كنند، اما آنهایی كه جرم بيشتری دارند نسبت به آنهايی كه جرم کمتری دارند جاذبه قوی تری توليد می كنند و نیروی جاذبه با افزايش فاصله كاهش می يابد. آنهایی كه بيشترين جرم را دارند، بر اجرام ديگر به ويژه آنها كه در همسايگی شان هستند بيشترين اثر را به جا می گذارند.


فيزيكدان ستاره شناس رنول مالهوترا از دانشگاه آريزونا از اولين دانشمندانی است كه اين ايده را مطرح كرد كه سيارات تقريباً در اوايل شکل گیری منظومه شمسی به اطراف مهاجرت كرده اند. وي با شبيه سازی رايانه ای به اين نتيجه می رسد كه تغيير مكان سيارات، منظومه شمسی را به شدت آشفته می كند. اگرچه هيچ يك از سيارات داخلی تر در ده ميليون سال اول به خارج از منظومه شمسی پرت نشده اند، اما همه در فواصل مداری خود دچار تغييرات بزرگی شدند.

 

در همين رابطه يك نظريه جدید هم وجود دارد. دانشمندی به نام دوگ لين چند سال پيش اين بحث را مطرح كرده بود كه منظومه شمسی همیشه در آستانه هرج و مرج است. احتمالاً منظومه شمسی در سال های شکل گیریش ناپايدار بوده است. سپس سيارات بار دیگر سازمان یافته اند و يا به گونه ای پرتاب شده اند که از مدارهای اولیه به اندازه كافی فاصله گرفته اند. هر تغيير اساسی ای دوباره سيستم را در آستانه هرج و مرج قرار می دهد. اين وضعيت را می توان با فنجانی پر از قهوه مقایسه کرد. اگر شما فنجانی قهوه ببينيد كه دقيقاً لبالب پرشده منطقی است که نتيجه بگيريد مقداری قهوه به اطراف می ریزد و کاری نتوانید انجام دهید.

منبع : www.020.ir


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:علمی , زیست شناسی , نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی, | 7:39 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

راسوها, چگونگی زندگی راسوها, تغذیه راسوها

راسوها در فصل تابستان جفتگیری می کنند

 

مطالبی خواندنی درباره راسوها

راسوها لانه های خود را در زیر سنگها، تنه های درختان و یا سوراخ های جانوران دیگر بنا می کنند. راسوها در فصل تابستان جفتگیری می کنند.

راسوها گروهی از شکارگران قدیمی جهان هستند که در همه جا پراکنده اند این جانور از ناشناخته ترین و در عین حال از مکارترین پستانداران روی زمین است. راسوها سرده‌ای از پستانداران گوشتخوار و کوچک‌اندام هستند که بدنی کشیده و باریک و دست و پاهایی کوچک دارد. گردن این جانور کشیده و دمش نسبتاً بلند و پر مو است. گونه‌های مختلف راسو از ۱۲ تا ۴۵ سانتیمتر درازا دارند. خز برخی گونه‌های راسو در زمستان کاملاً سفید می‌شود. تمام انواع راسوها توانایی خوبی برای بالا رفتن از درخت و کندن زمین دارند.

 

راسوها از اعضای خانواده موستلید هستند. در انتهای بدن راسوها غده ای وجود دارد که در صورت لزوم بوی شدید و زننده ای از آن تولید می کنند و به همین جهت موستلید نامیده شده اند. این جانوران از این بو استفاده های گوناگونی می کنند آنها بوسیله آن می توانند غذاهایی را که قبلاٌ به این بوی آغشته و در زیر خاک پنهان کرده اند را دوباره پیدا کنند و یا برای این که جانوران دیگر به غذایشان دستبرد نزنند آن را با بوی خود آلوده می کنند.

 

تولید مثل راسوها,تغذیه راسوها,چگونگی زندگی راسوها

راسوها می توانند هاری را انتقال دهند

 

همچنین راسوها از این بو برای جلب جفت خود استفاده می کنند و یا حوزه قلمرو خود را مشخص می نمایند تا برای جانوران ناآشنا اعلام خطر کرده باشند و در موقعی که از سوی جانوران تهدید می شوند از بوی خود برای دفاع سود می جویند. اسکانک جانوری از خانواده راسوهاست که در آمریکا زندگی می کند او هنگام هجوم دشمنان می تواند از غده انتهای بدن خود مایعی اسیدی تا فاصله 4 متری بر روی دشمن خود بجهاند.



به ادامه مطلب رجوع نمایید


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:مطالبی خواندنی درباره راسوها , علمی , راسو , زیست شناسی, | 7:36 بعد از ظهر | علی جرکانی |

تخم مرغ,تخم پرندگان,علت بیضی بودن تخم پرندگان

 چرا تخم مرغ بیضوی است ؟
می دانیم که پرندگان روی تخم می خوابند تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند. تخمها باید به قدری محکم باشند، که وزن پرندهء خوابیده روی تخمها باعث شکستن آنها نشود. به این جهت شکل تخم مرغ کاملاً حساب شده است، تا بتواند بدون شکسته شدن فشار زیادی را تحمل کند، و به همین دلیل محافظ خوبی برای جوجه باشد. سرانجام جوجه با نوک زدن تخم را از داخل می شکند.


بیشتر تخمها دارای یک سر گرد و یک سر نسبتاً نوک تیز هستند. در نتیجه اگر تخم پرنده ای لول بخورد ، دور قسمت باریکتر دوران می کند و از لانه بیرون نمی افتد. مخصوصاً وقتی که تخم پرنده در سطح شیبدار قرار گیرد، به جای پائین رفتن یک مسیر منحنی طی کرده و متوقف می شود.


بیشتر پرنده ها نیز لانه ای شبیه کاسه می سازند. این لانه مانع از لول خوردن تخم می شود. نوک باریکتر تخمها هم در لانه رو به یکدیگر قرار گرفته ، و باعث می شود که پرنده راحتر روی تخمها بخــــوابد و تمام آنها را با بدن خود بپوشاند و گرم نگـــــاه دارد.

منبع : aftabir.com


برچسب‌ها:

یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب: چرا تخم مرغ بیضوی است ؟ , علمی , تخم مرغ, | 7:34 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

 

10 حقيقت عجيب درباره مغز

 


شبکه بي بي سي به تازگي در برنامه «درون بدن انسان» بر روي مغز تمرکز کرده و حقايق شگفت انگيزي را درباره اين اندام پيچيده بدن انسان عنواع کرده است.

 

مغز انسان به عنوان مرکز سيستم عصبي يکي از پيچيده ترين بخش هاي بدن انسان است که شايد به جرات بتوان گفت اين اندام تا کنون بيشترين اسرار بيولوژيکي بدن انسان را در خود نهفته و دانشمندان براي درک بسياري از اين اسرار همچنان در حال مطالعه و توسعه ابزارهاي جديد مطالعاتي هستند.

شبکه بي بي سي در سري برنامه هاي خود با عنوان «درون بدن انسان» بر روي اين اندام تمرکز کرده و حقايق شگفت انگيزي را از مغز تودرتوي انسان آشکار کرده است:

مغز انسان به اندازه اي پيچيده است که بالغ شدن آن 20 سال زمان خواهد برد.

جنين انسان درون رحم مي تواند در هر ثانيه هشت هزار سلول جديد به وجود بياورد.

در لحظه اي که انسان متولد مي شود، تمامي سلول هايي که براي يک عمر زندگي به آنها نياز دارد را در اختيار دارد.

مغز انسان پيچيده ترين پديده اي است که تا کنون در جهان هستي شناسايي شده است.

نوزادان مي توانند پس از گذشت چند ساعت از زمان تولد خود، صورت مادرشان را شناسايي کنند.

جنين درون رحم از قدرت بينايي برخوردار است اما همه چيز را سياه و سفيد مي بيند، چشم جنين به اندازه اي حساس است که مي تواند نور به شدت ضعيفي که از ميان شکم مادر به درون نفوذ مي کند را ببيند.

انسان در دقيقه 20 بار پلک مي زند که هر پلک زدن نيم ثانيه زمان نياز دارد. با روي هم گذاشتن اين دقايق مي توان گفت انسانها يک ساعت در روز را در تاريکي سر مي کنند.

هر سلول مغزي با سلول مغزي ديگر در حدود 10 هزار اتصال برقرار مي کند.

فراگرفتن حفظ تعادل و سازگار کردن اندامهاي بدن با يکديگر به اندازه اي پيچيده است که تعداد سلول هاي موجود در مناطقي از مغز که به اين کار اختصاص دارد، برابر مابقي سلول هاي باقيمانده در ديگر نواحي از مغز است.

غواصان جوان در تايلند به مردمک هاي چشمهاي خود ياد داده اند تا در زير آب براي تمرکز بر روي اجسام به جاي بزرگتر شدن، منقبض شوند. همه کودکان مي توانند اين مهارت را از سنين بسيار کوچکي بياموزند.


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب: 10 حقيقت عجيب درباره مغز , علمی , مغز, | 7:31 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

سوسک,بمباران اتمی هیروشیما,علت مقاومت سوسکها در برابر تشعشعات هسته ای

سرعت متابولیسم در بدن سوسکها بسیار آهسته است

 

 علت زنده ماندن سوسک ها در بمباران اتمی هیروشیما 
بر اساس مطالعات محققین بر روی سوسک ها و چگونگی مقاومت بدن آها در مقابل تشعشعات ناشی از بمب اتمی مشخص شده که نجات یافتن سوسک ها در فاجعه اتمی هیروشیمای ژاپن صحت دارد. اما تاثیر تشعشعات ناشی از انفجار بمب اتمی موجب ناباروی آنها می شود و دیگر قادر به تولید مثل نخواهند بود.

 

به ادامه مطلب نیز رجوع نمایید

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب: علت زنده ماندن سوسک ها در بمباران اتمی هیروشیما , علمی , بمب باران , هیروشیما ,سوسک, | 7:25 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

هواپیما, پنجره هواپیما, علت گرد بودن پنجره هواپیما

وسایل نقلیه هوایی در گذشته پنجره های مربعی شکل داشته اند

 

چرا پنجره های هواپیما همیشه دایره یا بیضی هستند؟
اگر به صورت هوایی سفر کرده باشید حتما دیده اید که همیشه و در همه هواپیماها، پنجره ها دایره ای یا بیضی شکل هستند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا اینگونه است و آیا فقط بر اساس اصول زیباشناختی، پنجره ها گرد انتخاب می شوند یا دلیل مهندسی دارد؟

در اینجا باید بگوئیم گزینه دوم درست است و این نوع طراحی به هیچ عنوان تصادفی نیست و به منظور افزایش ایمنی و سلامت مسافران به صورت دایره ای انتخاب می گردد.

 

همچنین جا دارد اشاره کنیم که بشر از ابتدا این دانش را نداشته و وسایل نقلیه هوایی در گذشته و در حوالی دهه 1950 میلادی، پنجره های مربعی شکل داشته اند و پس از تحقیق در رابطه با سقوط های این هواپیماها متوجه شده اند که دلیل آن همین مربعی شکل بودن پنجره ها بوده است.
چهار ضلعی بودن این شیشه ها باعث می شده تا آنها در برابر فشار بسیار آسیب پذیر باشند و احتمال ترک خوردنشان افزایش یابد. اما درست برعکس آن، گرد و منحنی بودن قاب پنجره ها کمک می کند تا فشار وارده به اطراف پخش گردد و از این رو، هیچ فشاری روی شیشه ها وجود نداشته باشد.

 

به ادامه مطلب نیز رجوع نمایید 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:چرا پنجره های هواپیما همیشه دایره یا بیضی هستند؟, علمی, هواپیما, | 7:23 بعد از ظهر | علی جرکانی |



مه تابشی,مه چیست,روشهای متداول تشکیل مه

مه همان ابری است که در سطح زمین تشکیل شده باشد

 

مه چیست و چگونه تشکیل می شود؟
در واقع مه همان ابری است که در سطح زمین تشکیل شده باشد و از لحاظ شکل گیری نیز روشهای مختلفی برای تشکیل دارد. اما به طور کلی برای تشکیل مه در یک منطقه رطوبت بالا مورد نیاز است.

 

روشهای متداول تشکیل مه

1- مه تابشی:

در این نوع از مه شما به یک توده هوای مرطوب نیاز دارید که در مجاورت یک بستر سرد قرار بگیرد. بستر سرد می تواند یک زمین پوشیده از برف و یخ باشد یا سطح یک اقیانوس سرد باشد یا صرفا سطح یک زمین بسیار سرد باشد.

توده هوای مرطوب در مجاورت این بستر سرد به تدریج سرد شده و دمای آن تا حد دمای اشباع پایین می آید و باعث تشکیل مه می شود. اگر بستر شما سطح یک اقیانوس باشد و یا در مجاورت یک منبع رطوبت مانند دریاچه و یا رودخانه و یا حتی یک بستر برفی قرار داشته باشد تزریق رطوبت به این توده هوا به تشکیل مه کمک خواهد کرد. همچنین وجود ناخالصی های جاذب رطوبت در این توده هوا و در تمام انواع مه ها به تشکیل مه کمک قابل توجهی خواهد کرد.

 

در این نوع مه شما نباید وزش باد داشته باشید چرا که این توده هوا باید مدتی را در مجاورت این بستر سرد به سر ببرد تا دمای آن کاهش یافته و به دمای اشباع برسد و وزش باد مانع این کار خواهد شد. مجموع این عوامل بیشتر در شبهای سرد و آرام زمستانی فراهم می شود. درشبهای صاف و سرد زمستانی گرمای سطح زمین به صورت تابشی از دست رفته و سطح زمین سرد می شود و وجود یک توده هوای مرطوب در مجاورت سطح زمین باعث تشکیل شدن مه می شود به همین دلیل به آن مه تابشی می گویند.

 

به دامه مطلب نیز رجوع نمایید

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:مه چیست و چگونه تشکیل می شود؟ , علمی, | 7:17 بعد از ظهر | علی جرکانی |



جلوگیری از واکنش قهوه ای شدن,علت قهوه ای شدن مواد غذایی, اثرات مفيد واکنش ميلارد

افزايش درجه حرارت به شکل مشخصي باعث تسريع واکنش ميلارد مي گردد

 

چرا مواد غذايي قهوه اي مي شوند؟!

وقوع واکنش هاي قهوه اي شدن در مواد غذايي مختلف از جمله گوشت، ماهي، ميوه و سبزي در زمان هاي پخت، فرآوري و نگهداري باعث کاهش ويژگي هاي حسي محصول، در نتيجه بروز تغييراتي در رنگ، عطر، طعم و خواص تغذيه اي آنها مي گردد. اين تغييرات معمولاً باعث محدود شدن زمان ماندگاري محصولات غذايي مي شود.

 

انواع واکنش های قهوه ای شدن

واکنش هاي قهوه اي شدن در مواد غذايي از نظر شيميايي به دو گروه تقسيم بندي مي شوند: 1 ـ واکنش هاي قهوه اي شدن آنزيمي 2 ـ واکنش هاي قهوه اي شدن غير آنزيمي.

 

واکنش قهوه اي شدن آنزيمي
گروه اول يا واکنش هاي قهوه اي شدن آنزيمي، در محصولاتي چون زردآلو، سيب، هلو، گلابي، موز، انگور و سبزيجاتي مانند سيب زميني، قارچ، کاهو و فرآورده هاي دريايي مانند ميگو رخ مي دهد. ايجاد برش و پوست کندن و يا آسيب ديدگي و له شدگي اين محصولات باعث آزاد شدن آنزيم پلي فنولاز موجود در بافت آنها مي شود، اين آنزيم در حضور اکسيژن ها باعث اکسيده شدن ترکيبات مونوفنولي مواد غذايي نامبرده و ايجاد ترکيبات جديدي به نام کينون ها مي شود. کينون ها در نهايت باعث توليد پيگمان هاي رنگي قرمز و قهوه اي و رنگي شدن مواد غذايي مي گردند.

 

راه هاي جلوگيري از بروز قهوه اي شدن آنزيمی

يکي از راه هاي جلوگيري از بروز قهوه اي شدن آنزيمي در ميوه جات و سبزيجات جلوگيري از تماس اکسيژن با بافت آسيب ديده مي باشد. براي مثال قرار دادن سيب زميني پوست کنده در داخل آب، همچنين قرار دادن ميوه و سبزي در يخچال هم از بروز اين واکنش جلوگيري مي کند. در صنعت هم از روش هاي مختلفي براي جلوگيري از اين واکنش استفاده مي شود. مانند غير فعال کردن آنزيم يا جلوگيري از تماس اکسيژن با محصول. البته وقوع اين واکنش در تهيه محصولاتي چون چاي، قهوه و کاکائو مفيد و مطلوب مي باشد، زيرا رنگ، عطر و طعم مطلوب براي فرآورده ايجاد مي نمايد.

 

واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي
نوع ديگر واکنش هاي قهوه اي شدن، واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي مي باشد که به چندين روش ممکن است رخ بدهد:
الف) کارامليزاسيون يا پيروليز قندهاي موجود در مواد غذايي در اثر حرارت بالا، که باعث بروز رنگ قهوه اي در ماده غذايي مي شود و ترکيب رنگي حاصله همان کارامل شناخته شده مي باشد که در صنايع غذايي به عنوان رنگ دهنده کاربرد دارد.

 

ب) نوع دوم واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي ناشي از تجزيه گرمايي اسيد اسکوربيک موجود در ماده غذايي مي باشد که مي تواند در حضور هوا و يا شرايط بي هوازي رخ بدهد. وقوع اين واکنش باعث تخريب کامل اين ويتامين ضروري مي گردد.

 

ج) نوع سوم و مهمترين نوع واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي واکنش ميلارد (نام کاشف فرانسوي واکنش ) مي باشد. اين واکنش در طيف وسيعي از مواد غذايي مانند انواع نان و بيسکويت، کيک ها، مغزها و گوشت ها رخ مي دهد و فرآورده هاي ناشي از آن وارد رژيم غذايي روزانه افراد جامعه مي شود.

 

به ادامه مطلب نیز رجوع نمایید

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:چرا مواد غذايي قهوه اي مي شوند؟! , علمی, | 7:9 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

آهنگ, تکرار آهنگ در مغز, علل تکرار آهنگ در مغز

آهنگ های سمج بیشتر به سراغ افراد بیکار، خسته و مضطرب می آیند

 

چرا گاهی یک آهنگ مدام در ذهن تکرار می شود؟

- آهنگ سمج
فرآیند گیر افتادن آهنگ سمج در ذهن ما یک فرآیند غیر ارادی است و مطالعه مکانیزم آن بسیار دشوار است.به بیان دیگر چگونگی به دام افتادن آهنگ در مغز به طور کامل درک نشده است. برخی از دانشمندان نشانه هایی یافته اند که انسان های باستان دانش خود را با استفاده از آهنگ ها منتقل می کردند که ممکن است منشا این پدیده در انسان های امروزی باشد.

 

در طی ۲۰۰ هزار سال تمدن بشر، حقایق، تاریخ، فرآیندها و سایر اطلاعات به شکل لغات محاوره ای و شعر مبادله شده اند. این یافته ها دانشمندان را به این نتیجه رسانده که سخت افزار مغز انسان به گونه ای تعلیم یافته تا اطلاعات موجود در کلمات محاوره ای و اشعار را رمز گشایی کند و به این وسیله اطلاعات را به خاطر بیاورد. امروزه برای بسیاری از انسان ها به خاطر سپردن اطلاعات به شکل موزون و ریتمیک آسان تر است.

 

تئوری سخت افزاری مغز بر این اساس استوار است که موسیقی یک تجربه چند حسی است یعنی در حالی که نت ها و شعر در حافظه ثبت می شود، احساسات و عقاید هم به همراه آن ها ذخیره می شوند. هنگامی که این احساسات یا عقاید برای فرد یادآوری می شوند، آهنگ نیز به یاد آورده می شود. به این فرآیند “یادآوری ناآگاهانه” می گویند.

در یک پژوهش محققان قسمت هایی از آهنگ های مشهور را برای افراد مورد آزمایش پخش می کردند و متوجه شدند که بخش مربوط به شنیدن در کورتکس مغز متن آهنگ را در ذهن تکمیل می کند و این فرآیند پس از قطع آهنگ نیز ادامه می یابد.


هر چه شما به یک آهنگ بیشتر گوش کنید، احتمال این که در ذهن شما به دام بیفتد بیشتر خواهد شد. افرادی که به اختلال وسواس فکری – عملی مبتلا هستند بیشتر در معرض این پدیده هستند. بر اساس یافته های مطرح شده در دهمین کنفرانس درک و شناخت موسیقی، بیش از ۹۰ درصد انسان ها هفته ای یک بار، و ۹۸ درصد انسان ها حداقل یک بار در زندگی این پدیده را تجربه می کنند.

 

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:چرا گاهی یک آهنگ مدام در ذهن تکرار می شود؟, | 7:8 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

 



ورود امام به ایران, عکس ورود امام به ایران

 متن روز 12 بهمن،ورود امام به ایران

 

عطیه ی الهی
وقتی بهمن پنجاه و هفت رسید، روزها به شتاب از پی آمدند و فرصتی برای تیرگی باقی نگذاشتند؛ چنان که شب ها فانوس فریادهای «الله اکبر» بر بام سرنوشت این ملت، درخششی دو چندان یافت. هنوز بهمن به نیمه ی خود نرسیده بود که فرشته ی موعود انقلاب در آسان خدایی کشور بال گشود و عطر کلامش جان فرزندان ملت را حیات دوباره ای بخشید. امام آمد و انقلاب به لبخند پیروزی دل سپرد و دهه ی فجر، شکوه جاودانه اش به رخ طاغوتیان کشید. خداوند متعال با دست های روح اللهی خود به یاری ما آمد. خورشید در جشنی بی غروب بربام روشن جهان ایستاده بود و تولد جمهوری گل محمدی را، نظاره می کرد.


هلهله ی پیروزی در گوش خانه ها و خیابان ها پیچید و عطر گلاب و صلوات، جان عاشقان را سرمست کرد و صمیمی ترین فصل زندگی ما در بهمن آغاز شد و در سایه سار خورشیدی ترین مرد قرن با بارگاه تفضل و رحمت الهی راه یافتیم و جشن روشن آزادی را به برکت این عطیه ی الهی، به تماشا ایستادیم.

 

خوش آمدى «روح الله»!
مى‌آيد؛ بر بام بلند آرزو و به جست‌وجوى شهيدانى كه مسيرش را با خون خويش مطهر كردند.
خانه‌هاى قلبمان، شانه‌هاى مهربان او را مى‌جويند تا در سايه خورشيدى‌اش، طعم خوش آزادى را بچشند.
اگرچه سيه مستان شب، با خنجر ظلم، سپيداران باغ را سر بريده‌اند، دست نوازش باغبانى چون روح خدا، نگاهى سبز را به درختان آرزوهاى‌مان باز مى‌گرداند.
خوش آمدى به وطن؛ پرسوختگان منتظرت، چشم‌انتظار دست نوازش تواند كه از بام بلند ديدار، بر خاطر مجروحشان بكشى، اى روح خدا!

 

طلوع فجر
اينك، برخيزيد اى شهيدان راه خدا؛ باغبان سبز عاطفه، براى دوباره روييدن دانه سرخ وجودتان، به ديدار آمده است. برخيزيد كه ذوالفقار عدالت، در دست فرزند على است! امروز، پرچم سه رنگ وطن، با نام سبز روح الله آغاز مى‌شود و با سپيدى صبح آزادى و سرخى خون عدالت خواهان، در مى‌آميزد تا بر قلّه‌هاى رفيع شرافت و صداقت سرزمينمان برافراشته شود. مبارك باد طلوع فجر، در گلزار وطن.


آن روز، پرنده آهنين، حامل فرشته‌اى بود كه بر فرودگاه چشمان منتظرانش مى‌نشست و جاده‌ها، شاخه شاخه گل در مسيرش مى‌ريختند تا باغبان بازگشته از سفر را استقبال كنند. گل‌ها، اشاره‌اى سرخ بود براى رسيدن او به بهشت زهرا؛ آنجا كه جوانان عاشق، قطعه به قطعه عشق خود را با نام و تاريخ شهادت، بر مزار پاكشان امضا كرده بودند.
... و سرانجام، روح خدا بر بلنداى سخن خويش، اشتياق ديدار را به اوج تماشا رساند. آن روز، زنگ اول مدرسه‌اى بود كه استاد عشق با درس «اللّه‌ اكبر»، تمام مسير را خلاصه مى‌كرد.

   

به ادامه مطلب نیز رجوع نمایید

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب: متن روز 12 بهمن،ورود امام به ایران, | 6:59 بعد از ظهر | علی جرکانی |



grade8.blog.ir


موضوعات مرتبط: مطالب درسی هشتم ، ،
برچسب‌ها:

شنبه 10 بهمن 1394برچسب:ریاضی هشتم, | 7:31 بعد از ظهر | علی جرکانی |

دانلود تولید محتوا ی درس 7 اجتماعی

تولید شده توسط خودم

بهترین نرم افزار برای شما و یاد گیری شما

در آینده نیز از این نوع نرم افزار ها زیاد قرار خواهم داد

و همچنین برای دروس دیگر

 هشتمی ها   

شامل بهترین نمونه سوالات

طراح:M.J

بصورت فایل EXE

کپی برداری مجاز می باشد

همه میتوانند این را کپی کنند حتی شما!!!!!!!

دریافت
حجم: 6.55 مگابایت
توضیحات: برای کــــــــــانی که تیزهوشند

رمز فایل : www.grade8.blog.ir



grade8.blog.ir


موضوعات مرتبط: مطالب درسی هشتم ، ،
برچسب‌ها:

شنبه 10 بهمن 1394برچسب:دانلود تولید محتوا ی درس 7 اجتماعی, | 6:54 بعد از ظهر | علی جرکانی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد