نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی

 

سیاره,سیارات منظومه شمسی,نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی

نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی
نتيجه مطالعه ای جديد نشان می دهد اگر جاي زمين و مريخ با هم عوض می شد، مريخ به سياره ای زمين مانند كه در آن امكان حيات وجود داشته باشد تبديل نمی شد. در اين شرايط شدت نور خورشيد نصف می شد و يخ دوباره بر سطح این سياره ظاهر می شد.
طبق قوانين كپلر، جرم سياره تقريباً بر مدارش اثری ندارد و اين جرم خورشيد است كه چيزها را كنترل می كند. هم مريخ و هم زمين همیشه به سمت خورشيد در حال سقوطند، همه اجسام دیگر هم همين وضعيت را دارند.

 

مريخ در حال حاضر حوزه مغناطيسی اندکی دارد يا اصلاً حوزه مغناطيسی ندارد به همين دليل جو خيلی باريكی دارد. بدون وجود حوزه مغناطيسی، بادهای خورشيدی كه به وسيله خورشيد ايجاد می شوند مريخ را فاقد جو می كنند كه به نوبه خود موجب می شود مريخ خيلی سرد شود. اگر مريخ در جاي زمين قرار گيرد، باز هم فاقد حوزه مغناطيسی خواهد بود و بنابراين جو كوچكی خواهد داشت. به طورکلی اگر مريخ جايش را با زمين عوض كند، كمي گرم تر می شود اما به دليلی كه گفته شد، شايد باز هم قابل سكونت نباشد.


دليل فقدان حوزه مغناطيسی در مريخ هم اين است كه هسته مريخ مدتی طولانی است كه سرد و جامد شده (برخلاف هسته زمين كه هنوز خيلی مذاب است). فقدان هسته مذاب مانع از اين می شود كه يك حوزه مغناطيسی به قدر كافی قوی شود و از جو حفاظت كند . دلايل ديگری هم وجود دارد اما اين عمده ترين دليل است. به خاطر داشته باشيد كه دلیل ذکر شده باعث می شود مريخ يا هر سياره ای به ابعاد مريخ که در مدار زمين قرار بگيرد سیاره ای قابل سكونت نباشد.


اگر جاي سيارات عوض شود در منظومه شمسی چه اتفاقی مي افتد؟
اكثراً نيروی جاذبه تعيين می کند كه مواد و اشيای موجود در جهان به كجا حركت كنند. همه موادی كه جرم دارند جاذبه توليد می كنند، اما آنهایی كه جرم بيشتری دارند نسبت به آنهايی كه جرم کمتری دارند جاذبه قوی تری توليد می كنند و نیروی جاذبه با افزايش فاصله كاهش می يابد. آنهایی كه بيشترين جرم را دارند، بر اجرام ديگر به ويژه آنها كه در همسايگی شان هستند بيشترين اثر را به جا می گذارند.


فيزيكدان ستاره شناس رنول مالهوترا از دانشگاه آريزونا از اولين دانشمندانی است كه اين ايده را مطرح كرد كه سيارات تقريباً در اوايل شکل گیری منظومه شمسی به اطراف مهاجرت كرده اند. وي با شبيه سازی رايانه ای به اين نتيجه می رسد كه تغيير مكان سيارات، منظومه شمسی را به شدت آشفته می كند. اگرچه هيچ يك از سيارات داخلی تر در ده ميليون سال اول به خارج از منظومه شمسی پرت نشده اند، اما همه در فواصل مداری خود دچار تغييرات بزرگی شدند.

 

در همين رابطه يك نظريه جدید هم وجود دارد. دانشمندی به نام دوگ لين چند سال پيش اين بحث را مطرح كرده بود كه منظومه شمسی همیشه در آستانه هرج و مرج است. احتمالاً منظومه شمسی در سال های شکل گیریش ناپايدار بوده است. سپس سيارات بار دیگر سازمان یافته اند و يا به گونه ای پرتاب شده اند که از مدارهای اولیه به اندازه كافی فاصله گرفته اند. هر تغيير اساسی ای دوباره سيستم را در آستانه هرج و مرج قرار می دهد. اين وضعيت را می توان با فنجانی پر از قهوه مقایسه کرد. اگر شما فنجانی قهوه ببينيد كه دقيقاً لبالب پرشده منطقی است که نتيجه بگيريد مقداری قهوه به اطراف می ریزد و کاری نتوانید انجام دهید.

منبع : www.020.ir


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:علمی , زیست شناسی , نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی, | 7:39 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

راسوها, چگونگی زندگی راسوها, تغذیه راسوها

راسوها در فصل تابستان جفتگیری می کنند

 

مطالبی خواندنی درباره راسوها

راسوها لانه های خود را در زیر سنگها، تنه های درختان و یا سوراخ های جانوران دیگر بنا می کنند. راسوها در فصل تابستان جفتگیری می کنند.

راسوها گروهی از شکارگران قدیمی جهان هستند که در همه جا پراکنده اند این جانور از ناشناخته ترین و در عین حال از مکارترین پستانداران روی زمین است. راسوها سرده‌ای از پستانداران گوشتخوار و کوچک‌اندام هستند که بدنی کشیده و باریک و دست و پاهایی کوچک دارد. گردن این جانور کشیده و دمش نسبتاً بلند و پر مو است. گونه‌های مختلف راسو از ۱۲ تا ۴۵ سانتیمتر درازا دارند. خز برخی گونه‌های راسو در زمستان کاملاً سفید می‌شود. تمام انواع راسوها توانایی خوبی برای بالا رفتن از درخت و کندن زمین دارند.

 

راسوها از اعضای خانواده موستلید هستند. در انتهای بدن راسوها غده ای وجود دارد که در صورت لزوم بوی شدید و زننده ای از آن تولید می کنند و به همین جهت موستلید نامیده شده اند. این جانوران از این بو استفاده های گوناگونی می کنند آنها بوسیله آن می توانند غذاهایی را که قبلاٌ به این بوی آغشته و در زیر خاک پنهان کرده اند را دوباره پیدا کنند و یا برای این که جانوران دیگر به غذایشان دستبرد نزنند آن را با بوی خود آلوده می کنند.

 

تولید مثل راسوها,تغذیه راسوها,چگونگی زندگی راسوها

راسوها می توانند هاری را انتقال دهند

 

همچنین راسوها از این بو برای جلب جفت خود استفاده می کنند و یا حوزه قلمرو خود را مشخص می نمایند تا برای جانوران ناآشنا اعلام خطر کرده باشند و در موقعی که از سوی جانوران تهدید می شوند از بوی خود برای دفاع سود می جویند. اسکانک جانوری از خانواده راسوهاست که در آمریکا زندگی می کند او هنگام هجوم دشمنان می تواند از غده انتهای بدن خود مایعی اسیدی تا فاصله 4 متری بر روی دشمن خود بجهاند.



به ادامه مطلب رجوع نمایید


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:مطالبی خواندنی درباره راسوها , علمی , راسو , زیست شناسی, | 7:36 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

 

10 حقيقت عجيب درباره مغز

 


شبکه بي بي سي به تازگي در برنامه «درون بدن انسان» بر روي مغز تمرکز کرده و حقايق شگفت انگيزي را درباره اين اندام پيچيده بدن انسان عنواع کرده است.

 

مغز انسان به عنوان مرکز سيستم عصبي يکي از پيچيده ترين بخش هاي بدن انسان است که شايد به جرات بتوان گفت اين اندام تا کنون بيشترين اسرار بيولوژيکي بدن انسان را در خود نهفته و دانشمندان براي درک بسياري از اين اسرار همچنان در حال مطالعه و توسعه ابزارهاي جديد مطالعاتي هستند.

شبکه بي بي سي در سري برنامه هاي خود با عنوان «درون بدن انسان» بر روي اين اندام تمرکز کرده و حقايق شگفت انگيزي را از مغز تودرتوي انسان آشکار کرده است:

مغز انسان به اندازه اي پيچيده است که بالغ شدن آن 20 سال زمان خواهد برد.

جنين انسان درون رحم مي تواند در هر ثانيه هشت هزار سلول جديد به وجود بياورد.

در لحظه اي که انسان متولد مي شود، تمامي سلول هايي که براي يک عمر زندگي به آنها نياز دارد را در اختيار دارد.

مغز انسان پيچيده ترين پديده اي است که تا کنون در جهان هستي شناسايي شده است.

نوزادان مي توانند پس از گذشت چند ساعت از زمان تولد خود، صورت مادرشان را شناسايي کنند.

جنين درون رحم از قدرت بينايي برخوردار است اما همه چيز را سياه و سفيد مي بيند، چشم جنين به اندازه اي حساس است که مي تواند نور به شدت ضعيفي که از ميان شکم مادر به درون نفوذ مي کند را ببيند.

انسان در دقيقه 20 بار پلک مي زند که هر پلک زدن نيم ثانيه زمان نياز دارد. با روي هم گذاشتن اين دقايق مي توان گفت انسانها يک ساعت در روز را در تاريکي سر مي کنند.

هر سلول مغزي با سلول مغزي ديگر در حدود 10 هزار اتصال برقرار مي کند.

فراگرفتن حفظ تعادل و سازگار کردن اندامهاي بدن با يکديگر به اندازه اي پيچيده است که تعداد سلول هاي موجود در مناطقي از مغز که به اين کار اختصاص دارد، برابر مابقي سلول هاي باقيمانده در ديگر نواحي از مغز است.

غواصان جوان در تايلند به مردمک هاي چشمهاي خود ياد داده اند تا در زير آب براي تمرکز بر روي اجسام به جاي بزرگتر شدن، منقبض شوند. همه کودکان مي توانند اين مهارت را از سنين بسيار کوچکي بياموزند.


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب: 10 حقيقت عجيب درباره مغز , علمی , مغز, | 7:31 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

سوسک,بمباران اتمی هیروشیما,علت مقاومت سوسکها در برابر تشعشعات هسته ای

سرعت متابولیسم در بدن سوسکها بسیار آهسته است

 

 علت زنده ماندن سوسک ها در بمباران اتمی هیروشیما 
بر اساس مطالعات محققین بر روی سوسک ها و چگونگی مقاومت بدن آها در مقابل تشعشعات ناشی از بمب اتمی مشخص شده که نجات یافتن سوسک ها در فاجعه اتمی هیروشیمای ژاپن صحت دارد. اما تاثیر تشعشعات ناشی از انفجار بمب اتمی موجب ناباروی آنها می شود و دیگر قادر به تولید مثل نخواهند بود.

 

به ادامه مطلب نیز رجوع نمایید

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب: علت زنده ماندن سوسک ها در بمباران اتمی هیروشیما , علمی , بمب باران , هیروشیما ,سوسک, | 7:25 بعد از ظهر | علی جرکانی |



جلوگیری از واکنش قهوه ای شدن,علت قهوه ای شدن مواد غذایی, اثرات مفيد واکنش ميلارد

افزايش درجه حرارت به شکل مشخصي باعث تسريع واکنش ميلارد مي گردد

 

چرا مواد غذايي قهوه اي مي شوند؟!

وقوع واکنش هاي قهوه اي شدن در مواد غذايي مختلف از جمله گوشت، ماهي، ميوه و سبزي در زمان هاي پخت، فرآوري و نگهداري باعث کاهش ويژگي هاي حسي محصول، در نتيجه بروز تغييراتي در رنگ، عطر، طعم و خواص تغذيه اي آنها مي گردد. اين تغييرات معمولاً باعث محدود شدن زمان ماندگاري محصولات غذايي مي شود.

 

انواع واکنش های قهوه ای شدن

واکنش هاي قهوه اي شدن در مواد غذايي از نظر شيميايي به دو گروه تقسيم بندي مي شوند: 1 ـ واکنش هاي قهوه اي شدن آنزيمي 2 ـ واکنش هاي قهوه اي شدن غير آنزيمي.

 

واکنش قهوه اي شدن آنزيمي
گروه اول يا واکنش هاي قهوه اي شدن آنزيمي، در محصولاتي چون زردآلو، سيب، هلو، گلابي، موز، انگور و سبزيجاتي مانند سيب زميني، قارچ، کاهو و فرآورده هاي دريايي مانند ميگو رخ مي دهد. ايجاد برش و پوست کندن و يا آسيب ديدگي و له شدگي اين محصولات باعث آزاد شدن آنزيم پلي فنولاز موجود در بافت آنها مي شود، اين آنزيم در حضور اکسيژن ها باعث اکسيده شدن ترکيبات مونوفنولي مواد غذايي نامبرده و ايجاد ترکيبات جديدي به نام کينون ها مي شود. کينون ها در نهايت باعث توليد پيگمان هاي رنگي قرمز و قهوه اي و رنگي شدن مواد غذايي مي گردند.

 

راه هاي جلوگيري از بروز قهوه اي شدن آنزيمی

يکي از راه هاي جلوگيري از بروز قهوه اي شدن آنزيمي در ميوه جات و سبزيجات جلوگيري از تماس اکسيژن با بافت آسيب ديده مي باشد. براي مثال قرار دادن سيب زميني پوست کنده در داخل آب، همچنين قرار دادن ميوه و سبزي در يخچال هم از بروز اين واکنش جلوگيري مي کند. در صنعت هم از روش هاي مختلفي براي جلوگيري از اين واکنش استفاده مي شود. مانند غير فعال کردن آنزيم يا جلوگيري از تماس اکسيژن با محصول. البته وقوع اين واکنش در تهيه محصولاتي چون چاي، قهوه و کاکائو مفيد و مطلوب مي باشد، زيرا رنگ، عطر و طعم مطلوب براي فرآورده ايجاد مي نمايد.

 

واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي
نوع ديگر واکنش هاي قهوه اي شدن، واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي مي باشد که به چندين روش ممکن است رخ بدهد:
الف) کارامليزاسيون يا پيروليز قندهاي موجود در مواد غذايي در اثر حرارت بالا، که باعث بروز رنگ قهوه اي در ماده غذايي مي شود و ترکيب رنگي حاصله همان کارامل شناخته شده مي باشد که در صنايع غذايي به عنوان رنگ دهنده کاربرد دارد.

 

ب) نوع دوم واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي ناشي از تجزيه گرمايي اسيد اسکوربيک موجود در ماده غذايي مي باشد که مي تواند در حضور هوا و يا شرايط بي هوازي رخ بدهد. وقوع اين واکنش باعث تخريب کامل اين ويتامين ضروري مي گردد.

 

ج) نوع سوم و مهمترين نوع واکنش قهوه اي شدن غير آنزيمي واکنش ميلارد (نام کاشف فرانسوي واکنش ) مي باشد. اين واکنش در طيف وسيعي از مواد غذايي مانند انواع نان و بيسکويت، کيک ها، مغزها و گوشت ها رخ مي دهد و فرآورده هاي ناشي از آن وارد رژيم غذايي روزانه افراد جامعه مي شود.

 

به ادامه مطلب نیز رجوع نمایید

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:چرا مواد غذايي قهوه اي مي شوند؟! , علمی, | 7:9 بعد از ظهر | علی جرکانی |
صفحه قبل 1 صفحه بعد