پیوند نخستین ستون فقرات تیتانیومی چاپی سه‌بعدی در بدن بیمار سرطانی
پیوند نخستین ستون فقرات تیتانیومی چاپی سه‌بعدی در بدن بیمار سرطانی
 
ستون فقرات پیوند نخستین ستون فقرات
 
 
 
 

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از ایسنا، یک جراح مغز و اعصاب استرالیایی با موفقیت توانست برای نخستین بار در جهان ستون فقرات آسیب‌دیده یک بیماری را با یک نمونه تیتانیومی چاپی سه‌بعدی جایگزین کند.

 

این جراحی تاریخی که در دسامبر 2015 انجام شد، 15 ساعت به طول انجامید.

 

در این عمل جراحی که توسط جراح استرالیایی رالف موبز از کلینیک ستون فقرات سیدنی در نیوساوث‌ولز بر روی دریگ جوسوسکی انجام شد، شانس زنده ماندن بیمار مشخص نبود. این فرآیند بر روی بخش بالایی گردن که با سر پیوند پیدا می‌کند، صورت گرفت.

 

به گفته موبز، در واقع در این عمل جراحی سر بیمار به نوعی از گردنش جدا شده و پس از خارج کردن تومور، مجددا به جای خود متصل شد.

 

جوسوسکی به نوع نادری از سرطان موسوم به کوردوم مبتلا بود که می‌تواند در هر نقطه‌ای از ستون فقرات رخ بدهد. سرطان جوسوسکی در بالای دو مهره بود که خوش‌بینی زیادی در مورد بهبودی وی وجود نداشت.

 

بدون درمان یا جراحی، خطر ازدست رفتن تدریجی عملکرد دستها و پاهای این بیمار وجود داشت. این بیمار همچنین ممکن بود به تدریج ظرفیت خوردن و تنفس خود را از دست بدهد.

 

برای این عمل جراحی تاریخی، موبز یک ستون فقرات تیتانیومی چاپی سه‌بعدی را برای جایگزینی با نمونه اصلی آسیب‌دیده طراحی کرد که نتیجه آن موفقیت‌آمیز گزارش شده است. شرکت Anatomics این کاشت تیتانیومی را طراحی کرده و ساخته است.

 

اگرچه جوسوسکی اکنون در صحبت‌ کردن و خوردن دچار مشکل است اما انتظار می‌رود ظرف شش ماه آینده این شرایط بهبود یابد. این مشکلات در اثر باز ماندن بیش از اندازه دهان بیمار طی عمل جراحی 15 ساعته بود.

 

2013

 


موضوعات مرتبط: اخبار علمی ، ،
برچسب‌ها:

چهار شنبه 5 اسفند 1394برچسب:, | 9:29 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

 

گرد اوردنده : علی جرکانی                                   پایگاه : دبیرستان منونه دولتی شهید احمد فروغی                                       منبع : جام نیوز




 

پل یخی  پلی از جنس یخ که وزن یک خودروی دو تن را تحمل می کند!
 
 
پلی از جنس یخ که وزن یک خودروی دو تن را تحمل می کند!
سال ۲۰۱۶ با رویدادی عجیب در دنیای جذابیت های علمی آغاز می شود: ساخت طولانی ترین پل یخی جهان به طول ۶۵ متر است.
 
 
 
 

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از مهر، قرار است از دو روز دیگر پروژه ساخت طولانی ترین پل تمام یخی جهان در فنلاند آغاز شود. محققان و مهندسانی که در این پروژه حضور دارند با در نظر گرفتن مجموعه گسترده ای از فاکتورهای محیطی و معادلات ریاضی این پل را بنا می کنند.

 

مهمترین ویژگی این پل که ۴.۸ متر عرض دارد استحکام خیره کننده آن است به طوریکه وزن یک خودروی دو تنی را به راحتی تحمل می کند.

 

البته الهام گرفتن از طرحهای لئوناردو داوینچی، نقاش و ریاضی دان معروف ایتالیایی در ساخت این پل از دیگر ویژگیهای برجسته آن به شمار می آید.

 

پیش تر قرار بود مشابه این پل بر روی گذرگاه آبی بوسپور در ترکیه ساخته شود که البته هیچ گاه این اتفاق روی نداد.

 

این پروژه توسط یک گروه بین المللی از محققان و مهندسان به سرپرستی دانشگاه آیندهوون هلند آغاز می شود. این گروه پیش تر دو پروژه بزرگترین و مرتفع ترین گنبدهای یخی دنیا را نیز پیاده کرده بودند.

 

قرار است ساخت طولانی ترین پل تمام یخی جهان تا ۱۳ فوریه ادامه یابد.

 

زمان در این پروژه نقش تعیین کننده ای دارد به طوریکه برآورد شده هر گونه وقفه ای در ساخت این پل نه تنها روند ساخت و ساز را کند می کند بلکه ممکن است به یخ زدن برخی تجهیزات نیز منجر شود.


موضوعات مرتبط: اخبار علمی ، علمی ، ،
برچسب‌ها:

 

گرداوردنده : علی جرکانی                                                 پایگاه : دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی        منبع : سرویس علمی جام نیـوز




 

قلب  ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده‌ قلب
 
 
دستاورد محققان ایرانی؛
ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده‌ قلب
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری محققان آمریکایی موفق به ساخت نانوساختارهایی شده‌اند که کاربرد اصلی آن‌ها درمان بافت‌های آسیب دیده‌ قلب پس از بروز سکته‌ قلبی است.
 
 
 
 

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و محقق طرح در این باره اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جهان به شمار می‌آیند. حدود 80 درصد از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در کشورهای کم درآمد و یا دارای درآمد متوسط رخ می‌دهد. از طرفی بر اساس مطالعات صورت گرفته این بیماری‌ها در جهان و بویژه ایران به شدت در حال افزایش هستند. لذا توسعه‌ شیوه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی بسیار ضروری است.

محمودی، در خصوص هدف دنبال شده در این تحقیقات عنوان کرد: در این پژوهش تلاش شده تا نانوساختارهایی ساخته شوند که منجر به ترمیم بافت‌های آسیب دیده‌ قلب پس از بروز سکته‌ قلبی شوند.

وی در ادامه به بیان اهمیت این موضوع پرداخت و افزود: نیمی از مرگ و میرهایی که در اثر بیماری‌های قلبی عروقی اتفاق می‌افتد، ناشی از سکته‌ قلبی است. سکته‌ قلبی زمانی رخ می‌دهد که بر اثر انسداد رگ‌های قلب، خون‌رسانی به بخشی از قلب متوقف شده و طی آن سلول‌های قلبی آسیب می‌بینند. ازآنجا که رشد و ترمیم سلول‌های قلب انسان تنها در دوران جنینی و نوزادی انجام می‌شود، لذا عارضه‌ سکته قلبی می‌تواند باعث کاهش تدریجی عملکرد قلب شده و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود. به همین دلیل ضروری است که ناحیه‌ آسیب دیده در کمترین زمان ممکن ترمیم شود.

محقق طرح تصریح کرد: طی تحقیقات صورت گرفته در این پژوهش، مشخص شده که پروتئینی موسوم به FSTL1 نقش مهمی را در رشد و ترمیم بافت میوکاردیومی بازی می‌کند. بافت میوکاردیوم، مهم‌ترین بافت آسیب دیده‌ قلب پس از رخ دادن سکته است. لذا جهت درمان این بافت لازم است که پروتئین FSTL1 در محل آسیب دیده حضور داشته باشد. اما مقدار این پروتئین پس از بروز سکته به شدت کاهش می‌یابد. همچنین چنانچه این پروتئین به صورت طبیعی و یا حتی از طریق دستکاری‌های ژنتیکی در بافت میوکاردیوم تولید ‌شوند، باز هم نمی‌تواند رشد و ترمیم بافت میوکاردیوم آسیب دیده را به خوبی القا کند.

به گفته‌ محمودی، جهت رفع این نقص، در این طرح داربست‌های کلاژنی با ساختار نانورشته‌ای حاوی پروتئین FSTL1 ساخته شدند که دارای خواص فیزیکی و مکانیکی (Elasticity and Stiffness) شبیه میوکاردیوم جنینی هستند. به عبارتی این داربست‌ها می‌توانند از طریق تحریک مهاجرت سلولی و رگ‌زایی باعث بهبود میوکاردیوم آسیب دیده شوند.

محقق طرح خاطرنشان کرد: لازم به توضیح است که نمونه‌های آزمایشگاهی سنتز شده (به روش Plastic Compression ) بر روی مدل‌های حیوانی (موش و خوک) مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که نتایج آن حاکی از بازیابی قابل توجه عملکرد قلب بوده است.

بر اساس این گزارش، نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر مرتضی محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش است، در مجله‌ NATURE به چاپ رسیده است.


موضوعات مرتبط: اخبار علمی ، علمی ، ،
برچسب‌ها:

گرد آورند : علی جرکانی                                                                                                                             پایگاه : دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی



توسعه فناوری؛
تولید بنزین از ضایعات زیست‌توده
گروهی از محققان دانشگاه مریلند، از میکروارگانیسم‌های طبیعی برای تخمیر زیست توده‌ها و گازها به هیدروکربن‌ استفاده کردند و دریافتند که چگونه بنزین را به طور طبیعی تولید کنند.
 
 
 
 

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از ایسنا، مخترعان این روش، پروفسور ریچارد کوهن و دکتر سیون وو کیم، محققان دانشگاه مریلند هستند که به آنها حق ثبت اختراع برای تولید میکروارگانیسم‌های مقاوم در برابر اتانول اعطا شده است.

 

این گروه در حال حاضر دارای حق ثبت اختراع برای یک روند مشابه دیگر نیز هست که در آن به تولید هگزان و اکتان که مواد تشکیل دهنده هسته بنزین هستند، می‌پردازد. در هر دو روند، این سوخت‌ها از زیست توده جدا شده و به سمت سطح مایع تخمیری بالا می‌آید.

 

در هر دو روش به جداسازی و پرورش میکروارگانیسم‌هایی اقدام می‌شود که توده‌های زیستی سلولزی یا دی‌اکسید کربن و گاز هیدروژن را به سوخت‌های زیستی تبدیل می‌کنند و شامل اتانول، بوتانول 1، بوتان یا هگزان هستند.

 

توده‌های زیستی سلولزی می‌توانند از باقی مانده هر چیزی مانند منابع گیاهی زنده و محصولات جانبی مشترک زیست تخریب‌پذیر تولید شوند . برای مثال تولید ذرت سبب بوجود آمدن چندین تن ساقه ذرت شده و تولید چوب، با تولید میزان زیادی از خاشاک و خاک اره همراه است.

 

گروه تحقیقاتی دانشگاه مریلند به توسعه میکروارگانیسم‌هایی پرداختند که در دی اکسید کربن - محصول جانبی بسیاری از فرایندهای صنعتی کشاورزی - رشد می‌کنند. توسعه فرآیند تخمیر برای تولید سوخت، کاری دشوار است، اما در درازمدت باعث کارآمدی بیشتر انرژی و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به روند کنونی که در حال حاضر از آن برای تقطیر دانه ذرت و سایر مواد اولیه به اتانول استفاده می‌شود، خواهد شد.

 

در این روند، میکروارگانیسم‌ها از هیدروژن و دی‌اکسید کربن (یا زیست توده) تغذیه می‌کنند و به دفع هگزان یا اکتان می‌پردازند.

 

این مخترعان که نتایج پژوهش خود را در مجله Theoretical Biology منتشر کرده‌اند، امیدوارند بتوانند روند خود را بهبود ببخشند، اما برای انجام این کار نیاز به تامین مالی بیشتری دارند.


موضوعات مرتبط: اخبار علمی ، ،
برچسب‌ها:

aksgif.mihanblog.com.welcome.خوش آمدید. تصاویر متحرک.11.gif

پایگاه: دبیرستان نمونه فروغی

 

 

به خاطر خواسته های شما عزیزان آخرین اخبار علمی را برای شما به نمایش گذاشته ایم

 


 


 


 



 


موضوعات مرتبط: اخبار علمی ، ،
برچسب‌ها:

پنج شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | 3:8 بعد از ظهر | علی جرکانی |
صفحه قبل 1 صفحه بعد