برنامه کلاسی کلاس هشتم 2

برای مشاهده


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
سه شنبه 19 آبان 1394برچسب:, | 9:53 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای مشاهده 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
سه شنبه 19 آبان 1394برچسب:, | 9:43 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای دانلود


موضوعات مرتبط: مطالب درسی هفتم ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
سه شنبه 19 آبان 1394برچسب:, | 4:59 بعد از ظهر | علی جرکانی |

روز دانش اموز13 ابان ماه

تهیه کننده : علی جرکانی....دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی

روز دانش آموز,13 آبان,13 آبان روز دانش آموز

روز دانش آموز

13 آبان روز دانش آموز - دانش آموزان همچون ساير گروه هاي ملت در اطاعت از فرمان حضرت امام (ره) كه همه را دعوت به مبارزه بي امان با رژيم امريكايي شاه مي نمود، سر از پا نمي شناختند و نجات اسلام را در پيروي كامل از امام (ره) سازش ناپذير مي دانستند. اين طبقه جوان و فعال جامعه بحق يكي از اركان و پايه هاي مهم انقلاب پيروزمند اسلامي بودند.



موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
سه شنبه 19 آبان 1394برچسب:, | 4:44 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 منبع : تبیان

تهیه کننده : علی جرکانی....دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی

 

تاریخچه تئوری و مدل‌های اتمیبه یونانی ‌های قرن  ششم  و  به  ویژه مکتب اتم گرایی دموکریت بر می‌گردد. دموکریت نخستین کسی بود که از اتم سخن گفت و آن را جزو بخش ناپذیری دانست  که دنیا از آن ساخته شده  است. پس از آن نظریه‌های مختلفی راجع به اتم ارائه شد و روز به روز این مدل کامل‌تر شد تا این که به مدل امروزی که همان مدل اتمی کوانتومی است، رسید.

 

نظریه اتمی دالتون

نتایج اصلی نظریه دالتون عبارتند از:

الف ) عناصر از ذرات بسیار ریز و غیر قابل تقسیمی تشکیل شده‌اند.

ب  ) کلیه اتم‌های یک عنصر یکسانند و اتم‌های عناصر مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

ج  ) از بهم پیوستن اتم‌ها با نسبت مشخص و معین ترکیبات به وجود می‌آیند.

 

نظریه دالتون از سه قسمت اصلی (قانون بقای جرم -  قانون نسبت‌ها معین-  قانون نسبت‌آ‌های چندگانه) می‌‌باشد. مطالعه اتم‌‌ها و ذرات ریزتر فقط به صورت غیرمستقیم و از روی رفتار (خواص) امکان پذیر است.

 

نظریه‌های دالتون نارسایی‌ها و ایرادهایی دارد و اما آغازی مهم بود. مواردی که نظریه دالتون نمی ‌توانست توجیه کند عبارتند از: پیوند یونی - فرق یون با اتم خنثی،  مفهوم ظرفیت در عناصر گوناگون، پدیده ایزوتوپی و...

 

مدل اتمی جوزف تامسون انگلیسی

مدل اتمی تامسون که به کیک کشمشی، مدل هندوانه‌ای یا ژله میوه‌دار معروف است. او از مدل خود نتایج زیر را گرفت.

 

  • الکترون با بار منفی، درون فضای ابر گونه با بار مثبت، پراکنده شده‌اند.
  • اتم در مجموع خنثی است. مقدار با مثبت با بار منفی برابر است.
  • این ابر کروی مثبت، جرمی ندارد و جرم اتم به تعداد الکترون آن بستگی دارد.
  • جرم زیاد اتم از وجود تعداد بسیار زیادی الکترون در آن ناشی می‌شود.

 

 

مدل اتمی ارنست رادرفورد نیوزلندی

 

  • هر اتم دارای یک هسته کوچک است که بیشتر جرم اتم در آن واقع است.
  • هسته اتم دارای بار الکتریکی مثبت است.
  • حجم هسته در مقایسه با حجم اتم بسیار کوچک است زیرا بیشتر حجم اتم را فضای خالی تشکیل می‌دهد.
  • هسته اتم به وسیله الکترون‌ها محاصره شده است.

 

 

 

 

 

 

مدل اتمی بور (مدل سیاره‌ای )

 

 

وجود طیف نشری برای اتم‌ها را نمی‌توان با استفاده از مدل رادرفورد توجیه نمود چون بر اساس مدل رادرفورد باید طیف اتم‌ها پیوسته باشد در حالی‌که اتم‌های هیدروژن طیف نشری خطی را ارئه داده بود. وجود ارتباط با  معنا میان الگوی  ثابت  طیف نشری خطی اتم هیدروژن و ساختار اتم‌های آن ذهن دانشمندان بسیاری را به خود مشغول ساخت. در سال 1913 نیلز بور دانشمند دانمارکی در راه کشف این رابطه مدل اتمی رادرفورد را برای توجیه این ارتباط  نارسا دانست و  مدل تازه‌ای برای اتم هیدروژن پیش نهاد کرد. او این مدل را با فرضیات زیر ارائه کرد:

 

 

1. الکترون در اتم هیدروژن در مسیری دایره‌ای شکل به دور هسته گردش می‌کند.

2. انرژی این الکترون با فاصله‌ی آن از هسته رابطه‌ای مستقیم دارد. 

3. این الکترون فقط می‌تواند در فاصله‌های معین و ثابتی پیرامون هسته گردش کند. در واقع  الکترون تنها مجاز است که مقادر معینی انرژی را بپذیرد.

4. این الکترون معمولاً در پایین‌ترین تراز انرژی ممکن (نزدیک‌ترین مدار به هسته) قرار دارد. به این تراز انرژی حالت پایه می‌گویند.

5. با دادن مقدار معین انرژی به این الکترون می‌توان آن  را قادر ساخت که از حالت پایه (ترازی با انرژی کمتر) به حالت برانگیخته (ترازی با انرژی بالاتر) انتقال پیدا کند. 

6. الکترون  در حالت برانگیخته  ناپایدار  است از این  رو  همان  مقدار  انرژی را  که  پیش از این گرفته بود از دست  می‌دهد  و به حالت پایه باز می‌گردد. از آنجا که برای الکترون نشر نور مناسب‌ترین شیوه برای از دست دادن انرژی است از این رو الکترون برانگیخته به هنگام  بازگشت به  حالت  پایه  انرژی اضافی خود  را که در  واقع  تفاوت انرژی میان دو تراز انرژی یاد شده است از  طریق انتشار نوری با طول موج معینی از دست  می‌دهد.

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
جمعه 15 آبان 1394برچسب:, | 5:21 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای عضویت


برچسب‌ها:

جمعه 15 آبان 1394برچسب:, | 12:30 قبل از ظهر | علی جرکانی |

اخرین اخبار دبیرستان :

 

  1. تحویل دادن کارنامه اذرماه به دانش اموزان صورت گرفت
  2. برگذاری ازمون تستی دوم
  3. شروع امتحانات نوبت اول
  4. حادثه ای در زنگ ورزش کلاس هشتم2
  5. دیدار جناب اقای مقتدایی با دانش اموزان دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی با دانش اموزان
  6. به مناسبت اربعین حسینی سفره ی زیبای حسینی در دبیرستان برپا شد
  7. مراسم عزا داری امام حسین ع به مناسبت اربعین برگزار شد
  8. مراسم انتخابات دببرستان  بر گذار شد و اعضای شوری دبیرستان مشخص شدند
  9. کار نامه ها ی ماه اول آماده شد و شنبه 1394/8/16 تحویل داده شد 
  10. عکس های دانش اموزان گرامی در دبیرستان نصب شد

باتشکر از همراهی شما عزیزان

 


موضوعات مرتبط: اخبار مدرسه ، ،
برچسب‌ها:

جمعه 15 آبان 1394برچسب:دبیرستان , نمونه , دولتی , شهید , احمد , فروغی , اخبار , دبیرستان , فروغی , , | 12:21 قبل از ظهر | علی جرکانی |

سلام عرض میکنم خدمت بینندگان عزیز این وبلاگ 

ضمن عرض سپاس از شما به اطلاع میرسانیم برای بهتر شدن مطالب و امکانات وبلاگ طرح نظر سنجی ای راه اندازی شد

شما میتوانید انتقادات و یا پیشنهادات خود را به صورت نظر برای ما ارسال نمایید *احتمال اینکه اسم شما و نظر تان به نمایش در اید هم وجود دارد*

برای ثبت نظر روی تصویر زیر کلیک نمایید

نظرات


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
سه شنبه 12 آبان 1394برچسب:, | 3:45 بعد از ظهر | علی جرکانی |

تهیه کننده : علی جرکانی....دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی

عکسی از ابو علی سینا:

 

ابوعلی سینا

 

فیلمی در باره ابو علی سینا:


 

زندگینامه:

 

ابو علی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام(Avicenna) و با لقب "امیر پزشکان" شناخته شده است، در ماه صفر از سال 370 هجری قمری در شهر بخارا به دنیا آمد.

 

این حکیم بزرگ که بعدها موثرترین چهره در علم و فلسفه جهان اسلامی شد و القابی مانند شیخ الرئیس، حجة الحق و شرف الملک به او دادند، از آغاز کودکی استعداد و شایستگی عجیبی در فرا گرفتن علوم مختلف داشت.

 

و از آنجا که پدرش عبدالله سخت در تعلیم و تربیت او می کوشید و خانه او محل ملاقات دانشمندان دور و نزدیک بود، ابن سینا تا ده سالگی تمام قرآن و صرف و نحو را آموخت و آن‌گاه به فرا گرفتن منطق و ریاضیات پرداخت. استاد وی در علم ریاضیات "ابو عبدالله ناتلی" بود.

 

پس از آن نزد "ابو سهیل مسیحی" به یادگیری طبیعیات و مابعدالطبیعه و علم طب مشغول شد.

 

در شانزده سالگی در همه علوم زمان خود استاد بود؛ جز در مابعدالطبیعه؛ آن هم به صورتی که در متافیزیک ارسطو آمده بود و با آنکه چهل بار تمام این کتاب را مطالعه کرده بود، نمی توانست آن را بفهمد.

 

تا این که به شرح فارابی بر این کتاب دست یافت و توانست مسائل دشوار آن را درک کند.

 

هنگامی که ابن سینا به هجده سالگی رسید، دیگر احتیاج به خواندن و فراگیری هیچ علمی نداشت؛ چرا که همه علوم را فرا گرفته بود و تنها لازم بود تا فهم خود را لحاظ عمق افزایش دهد تا آموخته های خود را بهتر درک کند.

 

در اواخر عمر خود یکبار به شاگرد مورد توجه خویش، جوزانی گفت که در تمام مدت عمر، چیزی بیش از آنچه که در هجده سالگی می دانسته، نیاموخته است.

 

مهارت ابن سینا در علم پزشکی و توانایی وی در معالجه حاکم آن زمان، موجب شد تا مورد محبت حاکم واقع شده و در دربار، موقعیت بسیار خوبی داشته باشد.

 

ابوعلی سینا

 

ولی به سبب آشفتگی اوضاع سیاسی در ماوراء النهر ، زندگی بر ابن سینا در زادگاهش دشوار شد و او ناچار بخارا را به مقصد جرجانیه و سپس گرگان ترک گفت.

 

در سال 403هجری قمری، پس از پشت سر گذاشتن سختیها و مشکلات بزرگی که در این سفر با آن ها مواجه شد و حتی چند تن از دوستانش را در میان راه از دست داد، از کویر شمال خراسان عبور کرد.

 

بنا به گفته منابع معتبر، ابن سینا در این سفر با عارف و شاعر مشهور "ابو سعید ابوالخیر" ملاقات کرد.

 

وی آرزو داشت که "قابوس بن وشمگیر" را که حامی نامدار علم و ادب بود، در جرجان ببیند؛ ولی هنگامی که به جرجان رسید، قابوس بن وشمگیر از دنیا رفته بود.

 

چون از این حادثه دلشکسته شد، مدت چندین سال در دهکده ای عزلت گزید. سپس در فاصله سال 405و 406 هجری قمری به ری رفت.

 

در این هنگام آل بویه بر ایران فرمانروایی داشتند و افرادی از این خاندان در ایالات مختلف حکومت می کردند. ابن سینا مدتی در دربار فخرالدوله در ری درنگ کرد و سپس از آنجا برای دیدار یکی دیگر از فرمانروایان این خاندان، شمس الدوله به جانب همدان به راه اقتاد.

 

این سفر برای ابن سینا بخت بلندی داشت؛ چرا‌‌‌‌ که پس از رسیدن وی به همدان، او را برای درمان امیر شمس الدوله که بیمار شده بود و تمامی پزشکان از معالجه وی ناتوان بودند، دعوت کردند.

 


موضوعات مرتبط: انسان های موفق دانشمندان و... ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 4:56 بعد از ظهر | علی جرکانی |

زندگی نامه و داستان های جبران خلیخ جبران

تهیه کننده : علی جرکانی....دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی

جبران خلیل جبران, زندگینامه جبران خلیل جبران, بیوگرافی جبران خلیل جبران

زندگینامه جبران خلیل جبران
"جبران خليل جبران" در ششم ژانویه‌ي سال ۱۸۸۳، در خانواده‌ای مسیحی مارونی (منسوب به مارون قدیس) که به خلیل جبران شهرت داشتند، در "البشری"، ناحیه‌ای کوهستانی در شمال لبنان به دنیا آمد.


مادرش "کامله رحمه" زنی هنرمند بود كه در سی سالگي، جبران را از شوهر سوم خود، "خلیل جبران" به دنیا آورد. شوهرش مردی بی‌مسئولیت بود و خانواده را به گرداب تهيدستي کشاند. جبران خلیل یک برادر ناتنی به نام "پیتر"، شش سال بزرگتر از خود و دو خواهر کوچکتر به نامهای "ماریانه" و "سلطانه" داشت که در همه‌ي زندگي به آنها وابسته بود. از آنجا که جبران در تهيدستي بزرگ ‌شد، از دانش رسمی بی‌بهره ماند و آموزش ‌هایش محدود به ديدارهاي منظم با یک کشیش روستایی بود که او را با اصول مذهب و انجیل و زبانهای سوری و عربی آشنا کرد. جبران هشت ساله بود که پدرش به دليل پرداخت نكردن مالیات به زندان افتاد و حکومت عثمانی، همه‌ي اموالشان را گرفت و خانواده را آواره کرد.


سرانجام مادر جبران برآن شد تا با خانواده‌اش به آمریکا کوچ کند. در ۲۵ ژوئن سال ۱۸۹۵، جبران در دوازده سالگی با مادر، برادر و دو خواهرش، لبنان را ترک و به ایالات متحده آمریکا رفت و در بوستون ساکن شد.پدر بدخوي جبران كه در آن زمان از زندان آزاد شده بود، مخالف سفر به آمریکا بود، در نتیجه همان جا در لبنان ماند و به خانواده‌ي خود نپيوست. جبران در "بوستون" به مدرسه رفت و هوش و ذکاوت بالایی را از خود نشان داد و در دوازده سالگی، یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرد.

 

جبران خلیل جبران, زندگینامه جبران خلیل جبران, بیوگرافی جبران خلیل جبران

 

اواخر سال 1896 بود که "دینسون هاوس"، بنيادگزار مرکز هنری "بوستون" به كمك یکی از دوستانش با جبران آشنا شد و از او خواست که وارد مرکز آفرينش‌هاي هنری او شود. ولي جبران یک سال پس از آن به زادگاه خود در لبنان بازگشت، تا دانش‌آموختگي را به زبان عربی در کشورش ادامه دهد. وي در آنجا به دبیرستان رفت و آغاز به خواندن دانش اخلاق و مذهب کرد.


جبران در آمریکا به نگارگری پرداخت و در سال ۱۹۰۸ وارد فرهنگستان هنرهای عالی در پاریس شد و به مدت سه سال زیر نظر تندیسگر سرشناس، "اگوست رودن" درس خواند. رودن برای جبران، آینده‌ي درخشان و تابناکی را پیش‌بینی نمود. زنان دیگری نیز در آينده وارد زندگی جبران شدند که از همه مهمتر، ‌مي‌توان به خانم "مری هسکل" و "شارلوت تیلر" اشاره نمود. این دو زن، بويژه خانم "هسکل"، شاید بیشترین كارآيي را در زندگی فرهنگی، هنری و حتی اقتصادی جبران داشته‌اند.


جبران در سال ۱۸۹۸ وارد بیروت شد و به "مدرسه الحکمه" رفت. وي در این دوره، کتاب مقدس را به زبان عربی خواند و با دوستش "یوسف حواییک"، نشريه‌اي به نام "المناره" منتشر کرد که حاوی نوشته‌های آن دو و نقاشی‌های جبران بود.
وي در نوزده سالگی، دوباره راهی "بوستون" شد و پیوند عاطفی شدیدی با یک دختر سراينده به نام "ژوزفین پی بادی" که دارايي سرشاری از ذوق و فرهنگ داشت، پیدا کرد، ولي در همان زمان بود که مادر، خواهر و برادر ناتنی‌اش بر اثر بیماری سل از دنیا رفتند.

 

جبران خلیل جبران, زندگینامه جبران خلیل جبران, بیوگرافی جبران خلیل جبران

 

"ماری هسکل"، مدير مدارس بوستون بود که مسئوليت پشتيباني از جبران را پذيرفت و او را دوباره راهی مدرسه کرد. جبران از همان زمان نوجوانی، به میدان هنر و شعر و نویسندگی گام نهاد. در پانزده سالگی، مدیر گاهنامه‌ي "الحقیقة" شد و در شانزده سالگی، نخستین سروده‌ي او در روزنامه‌ي "جبل" به چاپ رسيد و در هفده سالگی، چهره‌ي بزرگانی چون "عطار" و "ابن سینا" و "ابن خلدون" و برخی دیگر از حکما و نویسندگان پیشین را نقش كرد. او پس از پایان دانش آموختگي رسمی خود، برای تکمیل هنر نقاشی به پاریس رفت و طی دو سال سكونت در فرانسه، افزون بر آشنایی با مكتب‌هاي گوناگون هنر نقاشی، کتابی با عنوان "الارواح المتمردة" (روان‌های سرکش) نوشت و در "بیروت" به چاپ رساند.


جبران در سال 1905، چكيده‌اي از نوشتارهاي خود را در مورد موسیقی در روزنامه "المهاجیر" چاپ کرد. پس از آن، مجموعه‌ای از سروده‌هاي خود را در کتابی عربی زبان با عنوان "گریه، خنده و توفان ها" منتشر نمود که این کتاب به تازگي با نام "رویا (منظره)، توفان و محبوب" به زبان انگلیسی برگردان شده است.


در سال 1906، جبران، کتاب "spirit Brides" خود را که دربرگيرنده‌ي داستانهای کوتاه بود، به چاپ رساند و یک سال پس از آن، دومین سری از همین مجموعه را با عنوان "spirits Rebellious" در دسترس خوانندگانش قرار داد. او كه در این زمان در پاریس سرگرم یادگیری نقاشی بود، پس از چند سال آموزش در فرانسه، دوباره به بوستون سفر کرد.
جبران در سي و پنج سالگی، نخستين کتاب انگلیسی زبان خود را به پایان رساند و با نام "مرد دیوانه" در دسترس جانبداران خود نهاد.


زماني كه اخبار ناگوار از مرگ خواهر و برادر جوان و بیماری مادر به او رسید، به میهن بازگشت و پس از دو سال سكونت در ميهن، باز سفری به پاریس کرد تا از هنرمندان آن سرزمين، بويژه "رودن"، لطائف فنون صورتگری را بیاموزد. "رودن"، كه سروده و نقاشی را در جبران به کمال یافت، او را با "ویلیام بلیک"، سراينده و نقاش انگلیس در قرن هجدهم بیشتر آشنا کرد و نام "ویلیام بلیک قرن" را بر جبران خليل جبران نهاد.

 

 

 


موضوعات مرتبط: انسان های موفق دانشمندان و... ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 4:49 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

 تهیه کننده : علی جرکانی....دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی

اگر می‌خواهید زود درس را به ‌خاطر بسپارید

 

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد. اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال شعر قبلی به قسمت عمیق مغز را مشکل می‌کند.

 

نتایج یافته‌های جدید دانشمندان را حیرت زده کرده است. این نتایج نشان می‌دهد که بهترین راه برای فراموش نکردن چیزی که به تازگی یاد گرفته‌اید مانند یک شعر، یک بازی یا یک معادله جبری چرت کوتاهی پس از یادگیری است.

 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، محققان آلمانی نشان دادند عملکرد مغز برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن موارد به ذهن سپرده شده در جریان خواب بهتر از بیداری است که روزنه جدیدی به روند بسیار پیچیده ضبط و بازیابی داده‌ها و یادگیری کوتاه مدت است.

 

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد.

 

اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال شعر قبلی به قسمت عمیق مغز را مشکل می‌کند.

 

تحقیقات جدید نشان داده که این اتفاق زمانی که ما می‌خوابیم نیز رخ می‌دهد. از ۲۴ داوطلب این تحقیق خواسته شده بود تا ۱۵ جفت کارت را به شکل حیوانات و اشیا حفظ کنند و در هنگام انجام آزمایش بوی نامطبوعی برای آنها پخش شد.

 

۴۰ دقیقه بعد، نیمی از آزمایش شوندگانی که بیدار مانده بودند، به یادگیری دوم و اشکال مختلف دیگری پرداختند و درست پیش از آغاز، بوی مشابهی برای آنها پخش شد تا خاطره آزمایش اول را زنده کند.

 

۱۲ آزمایش شونده دیگر، آزمایش دوم را پس از چرتی کوتاه انجام دادند که در جریان این چرت، بویی برای آنها پخش می‌شد.

 

عملکرد گروه دوم هنگام به خاطر آوردن آزمایش اول تا حد زیادی بهتر از گروه اول بود؛ ۸۵ در برابر ۶۰ درصد.


به گفته پزشکان، این کشف می‌تواند کمک خوبی به قربانیان تصادفات شدید باشد که بر حافظه آنها تأثیرگذار بوده است.

منبع: بیتوته


موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 4:47 بعد از ظهر | علی جرکانی |
 
 
 9روش برای خواندن دروس
 
بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه آورده شده است.

اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بسیاری از این عادت‌های مطالعه هیچگونه توجیه علمی ندارند حتی برخی از این شیوه‌ها تاثیری برخلاف شواهد و تصورات موجود دارند.

در ادامه برخی از شیوه‌های موثر مطالعه و یادگیری را مرور می‌کنیم:

1- تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن:
اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد.

2- مطالعه و انجام تکالیف گروهی:
هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

3- استفاده از کارت‌های فلش:
بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کنند. ضمن اینکه این کارت‌ها یک وسیله بسیار عالی جهت یادآوری و تداعی تعریف‌ها می‌باشند.

4- امتحان دادن:
هر چقدر هم که از امتحان تنفر داشته باشید اما مطالعات نشان می‌دهد یک ارزشیابی جدی مانند امتحان نه تنها مؤید میزان دانش دانشجویان است بلکه می‌تواند کیفیت و ارزش علمی دانشجویان را نیز افزایش دهد. آزمون‌های متناوب به یادگیری دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما کمک می‌کند، ضمن اینکه در هنگام آماده شدن برای امتحانات نهایی تازه به ارزش و عملکرد امتحانات طول ترم پی می‌بریم.

5- خوابیدن

یک ذهن خسته، ذهنی کند است. پس به اندازه کافی بخوابید و شاهد افزایش معدل درسی خود باشید.

6- خود را در هیچ گروه یا دسته‌ای قرار ندهید

دانشجویان اغلب خود را در یک دسته خاص طبقه‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال خود را دانشجوی دارای هوش دیداری یا دارای هوش شنیداری قلمداد می‌کنند یا اینکه برخی معتقدند طرف چپ مغزشان فعال‌تر است یا برخی بر این باورند که طرف راست مغزشان فعال‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که این طبقه‌بندی‌ها به میزان زیادی همراه با خطاست. بهترین شیوه این است که به جای نگرانی درباره اینکه در کجای فرآیند یادگیری قرار دارید، مناسب ترین شیوه یادگیری را مطابق با توانایی‌های خود پیدا کنید.

7- حضور در کلاس

شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.

8- خود را غرق جزوه‌ها و منابع درسی متعدد نکنید

با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که کیفیت بهتر از کمیت است، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد غرق شدن در خیل عظیم جزوه‌ها و کتاب‌های درسی متعدد شیوه موثری برای یادگیری نیست. بلکه بهترین شیوه تمرکز بر روی یک موضوع و وقت گذاشتن بر روی آن تا زمان تسلط کامل بر روی مطالب موجود در آن کتاب می‌باشد. همیشه سعی کنید کمتر بین موضوعات مختلف گشته ومنبع خود را تغییر دهید. به عبارت ساده تر از این شاخ به آن شاخ نپرید در این صورت کمتر خسته شده و بیشتر یاد می‌گیرید.

9- منظم باشید

تنها چیزی که از داشتن یک ضر‌ب‌الاجل زمانی بدتر است، از دست دادن این ضرب‌الاجل می‌باشد. پس سعی کنید همیشه منظم باشید و از تعلل و به تعویق انداختن وظایف خود اجتناب کنید.

منبع: ایسنا
 

موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 4:39 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای دانلود


موضوعات مرتبط: مطالب درسی هفتم ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
شنبه 9 آبان 1394برچسب:, | 7:38 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای مشاهده 


موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
جمعه 8 آبان 1394برچسب:, | 9:37 قبل از ظهر | علی جرکانی |

 

 برای مشاهده 


موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
پنج شنبه 7 آبان 1394برچسب:, | 9:55 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

برای مشاهده روی ادامه مطلب کلیک نمایید


موضوعات مرتبط: پنل دبیران ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
پنج شنبه 7 آبان 1394برچسب:, | 3:56 بعد از ظهر | علی جرکانی |

روی عکس شماره کلاس تان کلیک کنید تا به برنامه کلاسی کلاستان راهنما شوید

                       

برنامه کلاس هفتم1                   برنامه کلاس هفتم 2


 

                       

 

برنامه کلاس هشتم2                     برنامه کلاس هشتم1


 

 

                     

برنامه کلاس نهم2                  برنامه کلاس نهم3                   برنامه کلاس نهم1


 

 

 

 برنامه کلاسی کلیه کلاس ها*با همدیگر*


موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، ،
برچسب‌ها:

پنج شنبه 7 آبان 1394برچسب:, | 3:6 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای مشاهده


موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
چهار شنبه 6 آبان 1394برچسب:, | 6:49 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای مشاهده


موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
چهار شنبه 6 آبان 1394برچسب:, | 3:8 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای دریافت


موضوعات مرتبط: مطالب درسی هفتم ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
سه شنبه 5 آبان 1394برچسب:, | 4:1 بعد از ظهر | علی جرکانی |