گرد اوردنده : علی جرکانی پایگاه : دبیرستان منونه دولتی شهید احمد فروغی
عربی نهم
گرد اوردنده : علی جرکانی پایگاه : دبیرستان منونه دولتی شهید احمد فروغی
زاویه به معنی گوشه است و در اصطلاح هندسه « مجموعه نقاط یک صفحه که محدود به دو نیم خط با مبدا مشترک می باشند » منظور از راویه فقط دو نیم خط هم مبدا نمی باشد، بلکه آن مقداری است که دو نیم خط از هم باز می شوند.
زاویه های متقابل به رأس
دو زاویه که رأس مشترک داشته باشند و ضلع های آن ها دو به دو بر امتداد یکدیگر و در جهات مختلف باشند « متقابل به راس » می گوییم.
دو زاویه را مجاور گویند هر گاه در رأس و یک ضلع مشترک باشند. مانند دو زاویه xÔy و yÔz در شکل زیر:
زاویه های متمم (complementary angles):
دو زاویه را در صورتی متمم یکدیگر می گوییم که مجموع اندازه های آن ها 90o باشند، مانند زاویه های Ô١ و Ô٢ در شکل زیر:
زاویه های مکمل (supplementray angles):
دو زاویه را در صورتی مکمل یکدیگر می گوییم که مجموع اندازه های آن ها برابر ١٨٠o باشد، مانند زاویه های Ô١ و Ô٢ در شکل زیر:
زاویه های مجانب (asymptote angles):
دو زاویه را مجانب گویند هر گاه هم مجاور باشند و هم مکمل. مانند زاویه هایدر شکل زیر:
اندازه زاویه و واحد آن:
اگر یک زاویه قائمه (راست) را به ٩٠ قسمت مساوی تقسیم کنیم، هر قسمت زاویه قائمه است.
این زاویه را زاویه یک درجه می نامیم و آن را به عنوان واحد اندازه گیری زاویه به کار می بریم.
برای اندازه گیری زاویه از نقاله استفاده می کنیم.
گرد اوردنده : علی جرکانی پایگاه : دبیرستان منونه دولتی شهید احمد فروغی منبع : جام نیوز
به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از مهر، قرار است از دو روز دیگر پروژه ساخت طولانی ترین پل تمام یخی جهان در فنلاند آغاز شود. محققان و مهندسانی که در این پروژه حضور دارند با در نظر گرفتن مجموعه گسترده ای از فاکتورهای محیطی و معادلات ریاضی این پل را بنا می کنند.
مهمترین ویژگی این پل که ۴.۸ متر عرض دارد استحکام خیره کننده آن است به طوریکه وزن یک خودروی دو تنی را به راحتی تحمل می کند.
البته الهام گرفتن از طرحهای لئوناردو داوینچی، نقاش و ریاضی دان معروف ایتالیایی در ساخت این پل از دیگر ویژگیهای برجسته آن به شمار می آید.
پیش تر قرار بود مشابه این پل بر روی گذرگاه آبی بوسپور در ترکیه ساخته شود که البته هیچ گاه این اتفاق روی نداد.
این پروژه توسط یک گروه بین المللی از محققان و مهندسان به سرپرستی دانشگاه آیندهوون هلند آغاز می شود. این گروه پیش تر دو پروژه بزرگترین و مرتفع ترین گنبدهای یخی دنیا را نیز پیاده کرده بودند.
قرار است ساخت طولانی ترین پل تمام یخی جهان تا ۱۳ فوریه ادامه یابد.
زمان در این پروژه نقش تعیین کننده ای دارد به طوریکه برآورد شده هر گونه وقفه ای در ساخت این پل نه تنها روند ساخت و ساز را کند می کند بلکه ممکن است به یخ زدن برخی تجهیزات نیز منجر شود.
گرداوردنده : علی جرکانی پایگاه : دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی منبع : سرویس علمی جام نیـوز
به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و محقق طرح در این باره اظهار کرد: بیماریهای قلبی عروقی به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر در جهان به شمار میآیند. حدود 80 درصد از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در کشورهای کم درآمد و یا دارای درآمد متوسط رخ میدهد. از طرفی بر اساس مطالعات صورت گرفته این بیماریها در جهان و بویژه ایران به شدت در حال افزایش هستند. لذا توسعه شیوههای پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی عروقی بسیار ضروری است.
محمودی، در خصوص هدف دنبال شده در این تحقیقات عنوان کرد: در این پژوهش تلاش شده تا نانوساختارهایی ساخته شوند که منجر به ترمیم بافتهای آسیب دیده قلب پس از بروز سکته قلبی شوند.
وی در ادامه به بیان اهمیت این موضوع پرداخت و افزود: نیمی از مرگ و میرهایی که در اثر بیماریهای قلبی عروقی اتفاق میافتد، ناشی از سکته قلبی است. سکته قلبی زمانی رخ میدهد که بر اثر انسداد رگهای قلب، خونرسانی به بخشی از قلب متوقف شده و طی آن سلولهای قلبی آسیب میبینند. ازآنجا که رشد و ترمیم سلولهای قلب انسان تنها در دوران جنینی و نوزادی انجام میشود، لذا عارضه سکته قلبی میتواند باعث کاهش تدریجی عملکرد قلب شده و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود. به همین دلیل ضروری است که ناحیه آسیب دیده در کمترین زمان ممکن ترمیم شود.
محقق طرح تصریح کرد: طی تحقیقات صورت گرفته در این پژوهش، مشخص شده که پروتئینی موسوم به FSTL1 نقش مهمی را در رشد و ترمیم بافت میوکاردیومی بازی میکند. بافت میوکاردیوم، مهمترین بافت آسیب دیده قلب پس از رخ دادن سکته است. لذا جهت درمان این بافت لازم است که پروتئین FSTL1 در محل آسیب دیده حضور داشته باشد. اما مقدار این پروتئین پس از بروز سکته به شدت کاهش مییابد. همچنین چنانچه این پروتئین به صورت طبیعی و یا حتی از طریق دستکاریهای ژنتیکی در بافت میوکاردیوم تولید شوند، باز هم نمیتواند رشد و ترمیم بافت میوکاردیوم آسیب دیده را به خوبی القا کند.
به گفته محمودی، جهت رفع این نقص، در این طرح داربستهای کلاژنی با ساختار نانورشتهای حاوی پروتئین FSTL1 ساخته شدند که دارای خواص فیزیکی و مکانیکی (Elasticity and Stiffness) شبیه میوکاردیوم جنینی هستند. به عبارتی این داربستها میتوانند از طریق تحریک مهاجرت سلولی و رگزایی باعث بهبود میوکاردیوم آسیب دیده شوند.
محقق طرح خاطرنشان کرد: لازم به توضیح است که نمونههای آزمایشگاهی سنتز شده (به روش Plastic Compression ) بر روی مدلهای حیوانی (موش و خوک) مورد آزمایش قرار گرفتهاند که نتایج آن حاکی از بازیابی قابل توجه عملکرد قلب بوده است.
بر اساس این گزارش، نتایج این تحقیقات که حاصل تلاشهای دکتر مرتضی محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش است، در مجله NATURE به چاپ رسیده است.
به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از ایسنا، مخترعان این روش، پروفسور ریچارد کوهن و دکتر سیون وو کیم، محققان دانشگاه مریلند هستند که به آنها حق ثبت اختراع برای تولید میکروارگانیسمهای مقاوم در برابر اتانول اعطا شده است.
این گروه در حال حاضر دارای حق ثبت اختراع برای یک روند مشابه دیگر نیز هست که در آن به تولید هگزان و اکتان که مواد تشکیل دهنده هسته بنزین هستند، میپردازد. در هر دو روند، این سوختها از زیست توده جدا شده و به سمت سطح مایع تخمیری بالا میآید.
در هر دو روش به جداسازی و پرورش میکروارگانیسمهایی اقدام میشود که تودههای زیستی سلولزی یا دیاکسید کربن و گاز هیدروژن را به سوختهای زیستی تبدیل میکنند و شامل اتانول، بوتانول 1، بوتان یا هگزان هستند.
تودههای زیستی سلولزی میتوانند از باقی مانده هر چیزی مانند منابع گیاهی زنده و محصولات جانبی مشترک زیست تخریبپذیر تولید شوند . برای مثال تولید ذرت سبب بوجود آمدن چندین تن ساقه ذرت شده و تولید چوب، با تولید میزان زیادی از خاشاک و خاک اره همراه است.
گروه تحقیقاتی دانشگاه مریلند به توسعه میکروارگانیسمهایی پرداختند که در دی اکسید کربن - محصول جانبی بسیاری از فرایندهای صنعتی کشاورزی - رشد میکنند. توسعه فرآیند تخمیر برای تولید سوخت، کاری دشوار است، اما در درازمدت باعث کارآمدی بیشتر انرژی و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به روند کنونی که در حال حاضر از آن برای تقطیر دانه ذرت و سایر مواد اولیه به اتانول استفاده میشود، خواهد شد.
در این روند، میکروارگانیسمها از هیدروژن و دیاکسید کربن (یا زیست توده) تغذیه میکنند و به دفع هگزان یا اکتان میپردازند.
این مخترعان که نتایج پژوهش خود را در مجله Theoretical Biology منتشر کردهاند، امیدوارند بتوانند روند خود را بهبود ببخشند، اما برای انجام این کار نیاز به تامین مالی بیشتری دارند.
گرد اوردنده علی جرکانی پایگاه: دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی
علمی و دانستنی های جالب (39)
آیا میدانستید که رقم معاملات غیرقانونی مواد مخدر در جهان به ۴۰۰ میلیارد دلار می رسد ؟
آیا میدانستید که یک سوم آمریکایی ها سفر موجودات فضایی به زمین را باور می کنند ؟
آیا میدانستید که در بیش از ۱۵۰ کشور جهان اعمال شکنجه صورت می گیرد ؟
آیا میدانستید که هر روز یک هفتم جمعیت جهان یعنی ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه می مانند ؟
آیا میدانستید که احتمال زندانی شدن مردان سیاه پوست آمریکایی ۳۳ درصد می باشد ؟
آیا میدانستید که یک سوم جهان در شرایط جنگی به سر می برد ؟
آیا میدانستید که احتمال دارد ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۴۰ به پایان برسد ؟
آیا میدانستید که ۸۲ درصد سیگاری های جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند ؟
آیا میدانستید که ۷۰ درصد مردم جهان غیر از زبان رایج در کشورشان هیچ زبان دیگری را نشنیده اند ؟
آیا میدانستید که یک چهارم درگیری های مسلحانه برای دست یابی به منابع طبیعی صورت می گیرد ؟
آیا میدانستید که در قاره آفریقا ۳۰ میلیون نفر به ایدز مبتلا شده اند ؟
آیا میدانستید که هر سال ده زبان به جمع زبان های مرده دنیا می پیوندد ؟
آیا میدانستید که تعداد افرادی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، بیشتر از تعداد کسانی است که ضمن درگیری ها کشته می شوند ؟
آیا میدانستید که در آمریکا هر هفته به طور متوسط ۸۸ دانش آموز به شکل مسلح وارد کلاس درس می شوند ؟
آیا میدانستید که در جهان حداقل ۳۰۰ هزار نفر زندانی عقیدتی وجود دارد ؟
آیا میدانستید که هر سال دو میلیون دختر جوان و زن ختنه می شوند ؟
آیا میدانستید که در نبردهای مسلحانه سراسر جهان ۳۰۰ هزار سرباز کودک در حال جنگیدن هستند ؟
آیا میدانستید که ارزش مالی بازار فروش فیلم های پورنوگرافی در آمریکا ده میلیارد دلار برآورد می شود ؟
آیا میدانستید که در دنیا ۲۷ میلیون برده وجود دارد ؟
آیا میدانستید که هر انگلیسی روزانه بطور متوسط ۳۰۰ بار در محوطه تحت پوشش دوربین های مدار بسته قرار میگیرد؟
آیا میدانستید که ۱۲۰ هزار زن و دختر جوان هر سال به خریدارانی در اروپای غربی فروخته می شوند ؟
آیا میدانستید که هر عدد میوه کیوی که بوسیله هواپیما از زلاند نو به انگلستان حمل می شود، پنج برابر وزن خود گاز گلخانه ای به جو زمین اضافه می کند ؟
آیا میدانستید که احتمال بروز مشکلات روانی در فرزندان خانواده های فقیر، سه برابر بیشتر از احتمال بروز همین مشکلات در کودکان خانواده های مرفه می باشد ؟
آیا میدانستید که در مصر باستان افراد روحانی تمام موهای بدن حتی ابروها و مژههای خود را میکندند ؟
آیا میدانستید که کوتاهترین جنگ در سال ۱۸۹۶ بین زانزیبار و انگلستان در گرفت که ۳۸ دقیقه طول کشید ؟
آیا میدانستید که ۷۰ درصد نفت استخراجی خاورمیانه از کانال سوئز می گذرد ؟
آیا میدانستید که کشور بلغارستان از نصف استان کرمان هم کوچکتر است ؟
آیا میدانستید که نام پایتخت قرقیزستان بیشکک است و مساحت آن از استان کرمان هم کمتر است ؟
آیا میدانستید که اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت دنیا بعد از چین و هند و آمریکا می باشد ؟
آیا میدانستید که تا قرن پنجم میلادی متوسط عمر مردم اروپا از سی سال فراتر نمیرفت ؟
آیا میدانستید که در شیلی منطقه ی صحرایی وجود دارد که هزاران سال است در آن باران نباریده است ؟
آیا میدانستید که طول عمر مردم سوئد و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است ؟
آیا میدانستید که زمین از حیث بزرگی پنجمین و از حیث فاصله با خورشید، سومین سیاره منظومه شمسی است ؟
آیا میدانستید که ۶۰ درصد از ماهواره های جهان نظامی و ۴۰ درصد بقیه غیر نظامی است ؟
آیا میدانستید که در ۷۵% از خانواده های آمریکایی زنان مسئول رسیدگی به امور مالی منزل هستند ؟
آیا میدانستید که بزرگترین سوسمارهای جهان رودخانه سرباز در سیستان و بلوچستان ایران است ؟
آیا میدانستید که اردنی ها چاقترین مردمان دنیا هستند، ۷۵٪ از خانم ها و ۶۰ ٪ آقایون اردنی چاق هستند ؟
آیا میدانستید که ۳۰ برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند ؟
آیا میدانستید که در زمانی که کورش بزرگ بر جهان حکومت میکرد به نوعی قدرت جهان در دست ایران بود ؟
آیا میدانستید که چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است ؟
آیا میدانستید که مساحت سطح کره زمین ۵۱۵ میلیون کیلومتر مربع است ؟
آیا میدانستید که اگر ۳ قاره آسیا و آمریکا و آفریقا را به هم وصل کنیم ایران در مرکز جهان است ؟
آیا میدانستید که در بین ۹۱ کشور توسعه یافته جهان، ایران در فرار مغزها رتبه نخست را دارد ؟
گرد اورنده: علی جرکانی پایگاه : دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی
پرسش های متن
1- یکی از مراحل مهم جمع آوری اطلاعات چیست ؟
اندازه گیری
2- اندازه گیری به ما چگونه کمک می کند ؟
اندازه گیری به ما کمک می کند تا اشیاء را از لحاظ انداز ه، مقدار، بزرگی و کوچکی، بلندی و کوتاهی و... با هم مقایسه کنیم
3- اندازه هر چیز را چگونه گزارش می کنیم ؟
اندازه هر چیز را با یک عدد و یکای آن گزارش می کنیم .
4- به چه چیزی واحد نیز می گویند ؟
به یکای انداز ه گیری، واحد نیز می گویند .
5- چرا برای هر کمیت یکیای معینی تعریف شده است ؟
دانشمندان برای آنکه عددهای حاصل از انداز ه گیر یهای مختلف یک چیز با هم مقایسه پذیر
باشند، در نشست های بین المللی توافق کردند، برای هر کمیت یکای معینی را تعریف کنند.
6- یکای تعریف شده برای جرم ، زمان و طول را نام ببرید .
یکای جرم : کیلوگرم --- یکای زمان : ثانیه --- یکای طول : متر
7- استاندارد چیست ؟
استاندارد در واقع میزان و معیار و شاخصی برای سنجش واندازه گیری است .
8- هر جسم از چه چیزی تشکل شده است ؟
هر جسم از ماده تشکیل شده است
9- ماده چه ویژگی هایی دارد ؟
ماده جرم و حجم دارد
10- جرم جسم با چه یکاهایی اندازه گیری می شود ؟
گرم و کیلو گرم
11- جرم جسم چیست ؟
جرم جسم در واقع مقدار ماده تشکیل دهندهٔ آن جسم است.
12- جرم اجسام را با چه وسیله ای اندازه می گیرند ؟
جرم اجسام را به وسیلهٔ ترازو انداز ه گیری می کنند
13- وزن جسم چیست ؟
وزن جسم برابر با نیروی گرانشی )جاذبه ای( است که از طرف زمین بر جسم وارد می شود و جسم را به طرف زمین می کشد
14- یکای کیلو گرم – گرم و نیوتون را چگونه نشان می دهند ؟
یکای کلو گرم را با Kg – یکای گرم را با g - یکای نیوتون را با N نشان می دهند .
15- وزن جسم در سطح چگونه بدست می آید ؟
وزن یک جسم در سطح زمین از حاصل ضرب جرم جسم در شدت جاذبه زمین به دست می آید.
شدت جاذبه × جرم جسم = وزن
16- وزن یک جسم با چه یکایی بیان می شود .
با یکای نیوتون
17- شدت جاذبه در سطح زمین ، روی ماه و روی مریخ چند نیوتون بر کیلو گرم است ؟
بر روی زمین تقریبا 9/8 نیوتون بر کیلو گرم
بر روی ماه 1/7 نیوتون بر کیلو گرم
بر روی مریخ 4 نیوتون بر کیلو گرم
18- فاصله ی بین دو نقطه و مسافتی را که یک جسم طی می کند با کدام یکا اندازه می گیریم ؟
با یکای طول
19- یکاهای متداول طول را نام ببرید ؟ هر کدام از این یکا ها به چه نمادی نشان داده می شوند ؟
کیلومتر – متر – سانتی متر – میلی متر یکاها ی متداول طول هستند .
کیلو متر با نماد km - متر با نماد m - سانتی متر با نماد cm - میلی متر با نماد mm –
20 – طول چیز های کوچک را با چه ابزاری اندازه گیری می کنند ؟
با خط کش
گرد اورنده: علی جرکانی پایگاه: دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی منبع : ویکی پدیا دانش نامه ازاد
مقاومت کششی نهایی یا مقاومت کششی یا کشش نهایی عبارت است از بیشینهٔ تنشی که یک جسم در هنگام کشیده شدن از طرفین، تا قبل از این که مقطع نمونه، به صورت قابل توجهی باریک شود، میتواند تحمل کند. مقاومت کششی، متضاد مقاومت فشاری بوده و مقادیرشان نیز ممکن است کاملا متفاوت باشد.
مقاومت کششی نهایی با استفاده از نتایج آزمایش کشش و ثبت میزان تنش و کرنش نمونه مورد آزمایش به دست میآید. بالاترین نقطهٔ نمودار تنش-کرنش، همان مقاومت کششی است. میزان مقاومت کششی یک نمونه، به اندازهٔ آن بستگی ندارد. اگرچه به عوامل دیگری همچون آمادگی نمونه، سطح نمونه و دمای محیط آزمایش و نمونه ارتباط دارد.
مقاومت کششی در طراحی اعضای شکلپذیر کمتر کاربرد دارد؛ اما در اعضای شکننده از اهمیت بالایی برخوردار است. مقاومتهای کششی مواد و مصالح رایجی همچون آلیاژها، مواد کامپوزیتی،سرامیک و مواد پلاستیکی و چوبی جدولبندی شدهاند.
مقاومت کششی همانند تنش تعریف میشود که یکای اندازهگیری آن برحسب نیرو بر واحد سطح است. در مورد بعضی از مواد غیرهمگن (و اجزای مونتاژشده) نیز با یکای نیرو و یا نیرو در واحد عرض گزارش میشود. در سامانه یکاهای SI هم از پاسکال (Pa) که معادل نیوتون بر متر مربع (N/m²) است استفاده میکنند. واحد رایج دیگر نیز پوند-نیرو بر اینچ مربع (lbf/in² یا psi) یا کیلوپوند بر اینچ مربع که برابر ۱۰۰۰ psi است، میباشد. در هنگام اندازهگیری مقاومت کششی، معمولا برای راحتی از کیلوپوند بر اینچ مربع استفاده میگردد.
مفهوم
مصالح انعطافپذیر
بسیاری از مواد و مصالح، دارای رفتار الاستیک خطی هستند، به این معنی که بین تنش و کرنش رابطهٔ خطی وجود دارد. در نمودار نشان داده شده و در نقطه ۲، تغییر شکل حاصل از بارگذاری در نمونه مورد آزمایش، به صورت کامل قابل برگشت است. یعنی، نمونه به طور الاستیک و با تنشی بارگذاری شدهاست که موجب افزایش طول آن میشود؛ اما با برداشتن بار، نمونه دوباره به شکل و اندازهٔ اولیهٔ خود بازمی گردد. پس از این ناحیه، تغییر شکل موادانعطافپذیری همچون فولاد، به صورت پلاستیک خواهد بود. بدین معنا که پس از حذف بارها، نمونه به حالت و اندازهٔ اولیهٔ خود بازنمی گردد؛ اما بخشی از تغییر شکل حاصله به صورت الاستیک به حالت اولیه برمی گردد. برای بسیاری از کاربردها، تغییر شکل پلاستیک قابل قبول نبوده و به عنوان محدودیت طراحی شناخته میشود.
پس از نقطه تسلیم، فلزات انعطافپذیر وارد مرحلهٔ کرنش سختی میشوند. دورهای که در آن با افزایش تنش، کرنش نیز بیشتر میشود. سپس سطح مقطع نمونه به دلیل جریان پلاستیکی شروع به کاهش میکند. هنگامی که سطح مقطع به شکل قابلتوجهی کاهش پیدا کرد، نمودار تنش-کرنش به سمت پایین بازمی گردد. این پدیده به خاطر این است که تنش تئوری از روی سطح مقطع اولیه (قبل از کاهش سطح مقطع) محاسبه شدهاست. نقطهٔ بازگشت، همان نقطهٔ بیشینهٔ نمودار تنش-کرنش بوده و تنش تئوری متناسب با این نقطه نیز نشان دهندهٔ مقاومت نهایی کششی است که در شکل، با شمارهٔ ۱ نشان داده شدهاست.
- مقاومت کششی نهایی کاربردی در طراحی المانهای ساکن شکلپذیر ندارد؛ زیرا عمل طراحی بر مبنای نقطهٔ تسلیم انجام میگیرد. با این حال، برای سهولت در انجام آزمایش، در کنترل کیفی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین برای تعیین نوع مادهٔ نمونههای نامشخص استفاده میشود.
مصالح شکننده و تُرد
مصالح تردی همچون بتن و الیاف کربنی، در کرنشهای کم دچار شکست میشوند. این مواد، حتی غالبا در ناحیهٔ رفتار الاستیک نیز منهدم میشوند و در نتیجه نقطهٔ تسلیمی برایشان تعریف نشدهاست. به علت پایین بودن کرنش، اختلاف ناچیزی بین تنش تئوری و تنش عملی وجود دارد. طبق مدول ویبولبرای مواد شکننده، آزمایشهای مختلف بر روی نمونههای یکسان، نتایج متفاوتی را برای تنش شکست خواهد داشت.
در طراحی اعضای شکننده، مقاومت کششی نهایی پارامتر متداولی است؛ زیرا نقطهٔ تسلیم برای این نوع از مصالح، تعریف نشدهاست.
گرد اورنده : علی جرکانی پایگاه: دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی
حوضه آبریز چیست؟
حوضه آبریز
حوضه آبریز بخشی از یک خشکی است که تمام آب بارش یافته و یا جاری شده در آن به یک نقطه انتهایی برسد. با آنچه که تعریف شد،می توان به این نتیجه رسید که داخل حوضههای آبریز؛ رودخانه ها، جاده ها، جنگلها و حتّی شهرها نیز قرار دارند.
حوضه های آبریز مهم هستند چرا که کیفیت آب یک رودخانه به تمام اجزای داخل حوضه آبریز و مهمتر از همه، به تأثیر متقابل انسانها در آن بستگی دارد.
تصویر یک حوضه آبریز فرضی
حوضه آبریز مرکزی ایران حدود دو سوّم کل ایران را در بر میگیرد.
هر حوضه آبریز بزرگ از چندین حوضه آبریز کوچک تشکیل شده است.
نام چند حوضه آبریز:
شهر تبریز داخل حوضه آبریز رودخانه «آجی چای» (تلخه رود)
و شهر اهواز داخل حوضه آبریز رودخانه کارون میباشد.
رودخانه های بزرگ، حوضه های آبریز بزرگ دارند و رودخانه های کوچک نیز حوضه های آبریز کوچکتر دارند. به همین صورت، ابعاد مختلف رودخانه ها در برابر بارندگی ها نیز عکس العمل متفاوت دارند.
رودخانه های بزرگ، افزایش و کاهش سطح آب آرام تری نسبت به رودخانه های کوچکتر دارند.
در یک حوضه آبریز کوچک، سطح آب در رودخانه در عرض چند ساعت
و یا حتّی چند دقیقه افزایش و کاهش مییابد. امّا در رودخانه های بزرگ، روزها طول خواهد کشید
تا سطح آب بالا بیاید و یا به حالت اوّلیه خود برگردد.
مقدار آب رودخانه در حوضه آبریز به عوامل زیر بستگی دارد:
شیب زمین -پوشش گیاهی-میزان بارندگی
- مقدار گیاه خاک-شدت بارندگی
-وسعت حوضه آبریز-نفوذ پذیری زمین
حوضه آبریز دریای خزر
مساحت حوضه ی آبریز خزر در مجموع 5/3 میلیون كیلومتر مربع میباشد كه در بین كشورهای ایران، تركمنستان، آذربایجان، روسیه و مقداری از خاك تركیه توزیع شده است.
منبع:سکوی هفتم
گرد اوردنده علی جرکانی پایگاه: دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی
عموماً اضطراب و ترس در سالهای اولیه زندگی رایج است اما اضطراب از مدرسه و خصوصاً امتحان، بین سنین 10 تا 11 سالگی شروع می شود و در 25% از دانشآموزان اضطراب امتحان آسیبزا بوده و با افزایش سن میزان آن افزایش مییابد و عملکرد تحصیلی دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهد.
اصطلاح کلی اضطراب امتحان، به نوعی از اضطراب با هراس اجتماعی خاص اشاره دارد که فرد را درباره تواناییهایش دچار تردید میکند و نتیجه آن ناتوانی مقابله با موقعیتهای دشوار مانند امتحان است. موقعیتهایی که فرد را در معرض ارزشیابی قرار داده و نیازمند حل مشکل هستند.
بنابراین میتوان گفت، فرد مضطرب، در امتحان، مواد درسی را میداند اما شدت اضطراب مانع از آن میشود که او معلومات خود را نشان دهد. به این ترتیب، اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی به خود است که به نگرانی یا تحقیر خود و ارزیابی شناختی منفی از خود (یادم نمیآید، باید بیشتر میخوندم، همیشه گیجم، چرا یادم نمیاد؟...)، عدمتمرکز حواس و واکنشهای فیزیولوژیک نامطلوب مثل تپش قلب؛ پریدگی رنگ،
خشکی دهان، عرق کردن کفدست، لرزش دست و صدا و .... منجر میشود.
انواع اضطراب امتحان
الف) اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده: (طبیعی(
به اضطراب کم و یا در حد معقول که موجب تلاش بیشتر برای کسب موفقیت میشود و نتیجه بهتری را عاید فرد میکند، اضطراب تسهیل یا تسریع کننده اطلاق میشود.
نشانهها یا علایم اضطراب تسهیل یا تسریع کننده:
- فرد به خاطر مرور کردن درسهایش دچار هیجان میشود.
- خودش را در اتاقش حبس میکند و مشغول درس خواندن میشود و به کوچکترین مزاحمت اعتراض میکند.
- به شیوهی خاصی درسهایش را مرور میکند، مثلاً با صدای بلند درس میخواند در اتاق راه میرود و یا دراز میکشد.
- به درخواستهای اطرافیان توجه نمیکند یا در مقابل خواستهها با اعتراض میگوید که درس دارد.
- کم غذا یا نسبت به غذایی بیمیل میشود.
ب) اضطراب ناتوان کننده (غیر طبیعی(
اضطراب ناتوان کننده دلهره و تشویق شدیدی است که یا خود فرد دارد و یا اطرافیان آن را در فرد تشدید میکنند. اضطراب شدید اثر منفی روی عملکرد فرد میگذارد، زیرا با متأثر و درگیر کردن ذهن، زمینه فراموشیهای زودگذر و خطاهای ادراکی را فراهم میکند.
نشانههای اضطراب ناتوانکننده:
فرد به خاطر مرور درسهایش دچار هیجان بیش از حد میشود.
دارای دلشوره و دلبهم خوردگی (احساس پروانه در شکم) است.
هنگام مرور درسهایش دستپاچه و عجول است.
از اینکه هر چه میخواند، چیزی نمیفهمد نالان است.
از گرفتن نمرهی کمترس و وحشت دارد.
هنگام درس خواندن، ناخنهایش را میجود، پوست لب را میکند یا با موی سرش بازی میکند.
بیاشتهاست و نمیتواند غذا بخورد.
حالت تهوع دارد.
گریان است و بهانهگیریهای بیدلیل دارد.
عوامل بوجود آورنده اضطراب امتحان
عوامل فردی
عوامل خانوادگی
عوامل مربوط به مدرسه
عوامل فردی:
انتظاربیش از حد از خود و ضعف اعتماد به نفس: گاهی انتظارات فرد از خود، بیش از تواناییهای اوست. به عنوان مثال، یک دانش آموز متوسط، دائماً در پی کسب معدل 20 برای رقابت با دانشآموز ممتاز مدرسه است و چون به این هدف نمیرسد، دچار ضعف اعتماد به نفس و اضطراب میگردد.
عدم باور مثبت نسبت به موفقیت: گاهی دانش آموزان علیرغم تلاش برای خواندن و یاد گرفتن، مرتب با خود و دیگران مطرح می کنند که چه فایده، انقدر سخته که می دونم موفق نمیشم!
رقابت بیش از حد: زمانی است که دانشآموزان در مدرسه و یا فرزندان در خانه برای برتری یافتن بر یکدیگر و نه پیشرفت و موفقیت، به رقابت بپردازند.
عدم آمادگی و برنامه ریزی لازم : هنگامی که فرد به علت نداشتن برنامهریزی درسی و مطالعه ی صحیح آمادگی لازم را برای امتحان کسب نکرده باشد.
عدم تمرکز بر امتحان و درس خواندن: عدم دقت و تمرکز در انجام تکالیف یا درس خواندن در طول سال باعث میشود تا یادگیری سطحی باشد و در موقع امتحان یادآوری مطالب دشوار بوده و موجب اضطراب شود.
شخصیت مضطرب و کمال گرا: بخشی از این عامل ژنتیکی و بخشی از آن حاصل یادگیری در محیط خانواده و زندگی است، والدین مضطرب و کمال گرا، بطور غیر مستقیم، اضطراب و کمالگرایی را به فرزندان خود الگو میدهند.
کم بودن انگیزه و هوش متوسط : نداشتن انگیزه پیشرفت بالا بدلایل متعدد چون محیط خانوادگی، ضعف اعتماد به نفس و همچنین پاداش بیش از حد برای قبول شدن یا گرفتن نمره بالا (معمولاً بیست) از سوی والدین و اطرافیان..
عوامل خانوادگی:
سخت گیری بیش از اندازه: زمانی که والدین با نزدیک شدن زمان امتحان، فشار مضاعفی برای آماده شدن و گرفتن نمره (معمولاً بیست) در مورد فرزند خود به کار میبرند و یا پی در پی دربارهی امتحان به او هشدار میدهند.
عدم حمایت و تشویق کودک: مواردی که والدین و خانواده، اهمیتی برای زمان امتحانات کودک و کنترل آرامش در خانه و پرهیز از سر و صدا و رفت و آمد قایل نمی شوند، دانش آموز احساس تنهایی و بیپشتوانگی نموده و مضطرب میگردد. در ضمن نباید به بهانه امتحان، کودک یا نوجوان درخانه تنها گذاشته شود.
والدین مضطرب وتوجه بیش از حد به مسایل تحصیلی فرزند: وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او میشود (مخصوصاً در ایام امتحان). برخی از والدین، هنگام امتحانات، بیش از فرزندانشان درگیر درس میشوند و حتی به مزاح میگویند که امتحان دارند!!! این امر به اضطراب بیشتر دانش آموز دامن میزند.
اختلافات خانوادگی: جو متشنج در خانواده، اختلافات والدین، تولد فرزند تازه در خانواده و....
رقابت غیرمنطقی: وقتی ناتوانیها ی دانش آموز با تواناییهای دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس او کم و بر اضطراب او افزوده میشود. مثلا: پسر دوستم المپیاد ریاضی مدال آورده، اونوقت پسر من هنوز تقسیم سه رقمی رو بلد نیست!
تهدیدهای بیمورد: وقتی اطرافیان و مخصوصاً والدین، شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار میکنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم یا عدم قبول شدن میترسانند و تهدید میکنند.
الگوهای خشک فرزندپروری: برخی والدین ارتباط مناسب و دوستانه ای با فرزند خود برقرار نمی کنند و از سیاست چوب تر! استفاده میکنند که این امر، فاصله آنها را از نظر عاطفی با فرزندشان بیشتر کرده و او را دچار مشکل میکند.
سرزنش و تنبیه: وقتی اطرافیان فردی را با القابی مانند بیاستعداد، بیعرضه و ... مورد خطاب قرار میدهند، تصویر ذهنی ناتوانی یا تفکر منفی را در فرد بوجود میآورند. این امر اضطراب امتحان را در فرد تشدید میکند.
وضعیت اقتصادی پایین و عدم تشویق: در برخی خانواده ها، بدلیل شرایط اقتصادی پایین، والدین آنقدر درگیر مسائل اقتصادی و رتق و فتق امور میشوند که حتی نمیدانند فرزند آنها کلاس چندم است! تا تشویقی در کار باشد.
عوامل مربوط به مدرسه
انتظارات غیرواقعی آموزگاران: علیرغم تلاش معلمان زحمتکش، برخی انتظارات غیر واقعی از دانشآموزان، آنها را در وضعیت بدی قرار میدهد. در حالی که توجه به تفاوتهای فردی آنها از این انتظارات میکاهد.
محیط نامناسب امتحان و مقررات خشک: گاهی قوانین خشک، رسمی و انعطافناپذیری که بر مبنای عدماعتماد به دانشآموز از سوی مدرسه و عوامل اجرایی امتحانات وضع گردیده، میتواند بر شدت اضطراب بیفزاید.
نوع پرسشهای امتحان: گاه بر اساس توافق قبلی امتحان از بخشی از کتاب است و سر امتحان مشخص میشود که از جاهای دیگر هم سوال آمده است، این امر نیز اضطراب زیادی در دانش آموز ایجاد میکند.
ایجاد رقابتهای ناسالم: بهتر است هر دانش آموز تنها با خودش مقایسه شود و مسیر پیشرفت او مشخص گردد.
عوامل مزاحم مثل سر و صدا و نور و تهویه نامناسب: نور کم یا خیلی زیاد، سروصدای بیرون از مدرسه و ...
بیش از حد مهم جلوه دادن برخی درسها: وقتی معلم یا والدین بعضی از درسها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی میکنند، در فرد ترس یا نگرش منفی نسبت به آن درسها به وجود میآید.
نشانه ها و علایم اضطراب امتحان
- ناراحتیهای گوارشی، آشفتگی معده، سرگیجه، بیاشتهایی، حالت تهوع
- تپش قلب، بیخوابی، تنگی و کوتاهی نفس
- لرزش در صدا، ضعف، عرق کردن کف دست
- لکنت زبان، خشکی دهان
- عدم تمرکز، آشفتگی ذهن، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی، بیزاری از مدرسه، خطاهای ادراکی، حواس پرتی، هیجانات افراطی، کاهش سیستم ایمنی بدن
- نقش خانواده در کاهش اضطراب امتحان
- ایجاد جو عاطفی دور از تنش و مشاجره در خانه
- محدود نمودن میهمانی و رفت و آمدهای مکرر
- توجه به خواب، استراحت و تفریح دانشآموز
- کاهش یا حذف وظایف محوله خانگی به دانشآموز در زمان امتحانات
- حمایت عاطفی و اطمینان بخشی در دوران امتحانات به دانش آموز
- کاهش زمان تماشای تلویزیون تا حد امکان در زمان امتحانات
- خودداری از ایجاد ترس ودلهره در دانش آموز
- خودداری از فشار و توقع بیش از حد برای مطالعه از دانش آموز
- خودداری از سرزنش دانش آموز به واسطه ی امتحان ناموفق
- خودداری از حبس نمودن دانش آموز جهت مطالعه
- پیش بینی تغذیه مناسب و قوی ویژه دانش آموز در ایام امتحانات و عدم مصرف مواد کافئین دار مانند: نوشابه، قهوه و غذاهای ادویه دار در برنامه غذایی
- عدم بروز انتظار بالا و کمال گرایی از فرزندان از سوی خانواده نسبت به نمرات بالا
- عدم مقایسه فرزندان با یکدیگر و با دیگران
- عدم تأکید مکرر به درس خواندن
- ایجاد انگیزه، تقویت روحیه با ارایه پاداش و تقویت های مطلوب
- مرور برگه های امتحانی فرزندان به منظور شناسایی و رفع نقاط ضعف درسی آنان
توصیه هایی برای والدین:
توجه داشته باشیم که: فرد مضطرب از آینده میهراسد و این ترس بر فعالیت او تاثیر دارد و اغلب باعث حملههای عصبی میشود. شخص مضطرب همیشه در شک و تردید به سر میبرد و نمیتواند در هیچ موردی بسرعت تصمیم بگیرد؛ زیرا از اشتباه کردن میترسد و عدم تصمیم را به تصمیم غلط ترجیح میدهد.
اجازه دهیم دانشآموزان بدانند که امتحان، ارزیابی از میزان پیشرفت تحصیلی آنان است. به وسیله امتحان مشخص میشود دانشآموز چه مطالبی را آموخته است و از ترکیب آموختههای خود چه مسائلی را میتواند حل کند یا به کشف چه مطالب تازهای میتواند برسد.
پس از همان کلاس اول ابتدایی کودکان را تشویق به امتحان دادن بکنیم. آنان را ترغیب کنیم خود را بیازمایند تا بفهمند چقدر از مطالب جدید را آموختهاند. حتی می توانیم آنها را تشویق کنیم خودشان از خودشان امتحان بگیرند تا امتحان دادن برایشان عادی و به یک سرگرمی تبدیل شود.
آنچه میبایست بیشتر مورد توجه والدین قرار گیرد، میزان تلاش کودکان و نوجوانان است، نه صرف نتایج حاصل از انجام آزمونهای مختلف. همواره شایسته است با درک صحیح از ماهیت تفاوتهای فردی و شناخت درست از ویژگیهای ذهنی، روانی و جسمی دانشآموزان، از مقایسه بیمورد کودکان با یکدیگر اجتناب ورزیم و رقابتهای فردی و گروهی را صرفا در شرایط عادلانه و با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و فراهم ساختن محیطی صمیمی و دوستداشتنی ایجاد کرد.
برای کاهش اضطراب ناشی از امتحان، علاوه بر داشتن انتظارات معقول از کودکان و نوجوانان، تشویق نقاط مثبت و توانمندیهای آنها، تقویت اعتماد به نفس ایشان و سرانجام فراهم کردن آرامش خاطر آنان، شایسته است بر تلاش هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان در حد توانشان تاکید کنیم تا تسلط بیشتری بر موضوع مورد نظر داشته باشند.
بدیهی است هرچه با تسلط بر موضوع درس، آمادگی ذهنی و روانی بیشتری برای آزمون داشته باشند، اضطرابشان کمتر خواهد بود. همچنین بد نیست پیش از امتحانات اصلی، از امتحانات فرضی و آزمایشی به منظور آشناسازی دانشآموزان با سوالات و نحوه امتحان استفاده شود.
گرد اورنده : علی جرکانی پایگاه: دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی
به گزارش سرویس فناوری برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نخستین تصویر مدارگرد مریخ هند از زمین روز سهشنبه هنگام آزمایش تجهیزات مدارگرد گرفته شده است.
با هدف آزمایش سلامت تجهیزات علمی و سیستمهای ناوبری، محققان سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) اقدام به روشن کردن تجهیزات مختلف کرده و با چرخاندن دوربین رنگی مریخ(MCC) به سمت زمین، نخستین تصویر این ماهواره را از زمین را تهیه کردند.
این تصویر از ارتفاع 70 هزار کیلومتری بالای زمین تهیه شده است.
در این تصویر شبه قاره هند، ثبت شده و بخشهایی از خاورمیانه، شمال شرق آفریقا، دریای عربی و اقیانوس هند و همچنین طوفان فصلی هلن (Helen) در خلیج بنگال نیز دیده میشود.
کاوشگر مریخ هند پنجم نوامبر(14 آبان) با هدف نظارت بر پوسته مریخ، کشف نشانههای متان در جو، بررسی مورفولوژی و کانیشناسی سیاره سرخ راهی فضا شد؛ این مدارگرد اول دسامبر(10 آذر) از مدار زمین خارج میشود
گرد اورنده : علی جرکانی پایگاه: دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی
کشف نخستین قمر فرا خورشیدی!
ستارهشناسان امریکایی از احتمال کشف اولین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره آزاد در فاصله ۱۸۰۰ سال نوری با کره زمین خبر دادند. قمر فراخورشیدی (exomoon) قمر طبیعی محسوب میشود که در مدار یک سیاره فراخورشیدی یا یک جرم فراخورشیدی در حال چرخش است.
درحالیکه تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز یک هزار عبور کرد، ستاره شناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا موفق به کشف احتمالی نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد شدند. با استفاده از روش آنالیز چگونگی تأثیرات گرانش و میکرولنزیک گرانشی، یک جرم شبه سیاره بسیار کوچک در حال چرخش بدور یک جرم بزرگتر شناسایی شد.
براساس گزارشهای منتشر شده این قمر در حال چرخش در مدار یک سیاره فراخورشیدی است که نظر دانشمندان و اخترشناسان دانشگاه «نوتردام» در ایندیانا را بهخود جلب کرده است. دانشمندان معتقدند، این جرم شبهسیارهای و بسیار کوچک در حال چرخش به دور سیاره ای بزرگتر مشاهده شده که به عقیده ستارهشناسان نخستین قمر فراخورشیدی خواهد بود. طبق نظر دیگر محققان، جرم کیهانی بزرگتری که این قمر به دور آن در حال چرخش است، خواص یک ستاره را ندارد. از سوی دیگر این جرم به قدری کوچک است که فرضیه سیاره بودنش نیز منتفی میشود، بنابراین به احتمال زیاد این جرم کیهانی جایگاه نخستین قمر فراخورشیدی را به خود اختصاص خواهد داد.
این سیاره فراخورشیدی و قمر آن در فاصله یک هزار و ۸۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است؛ جرم این سیاره چهار برابر مشتری است. البته اخترشناسان کاملا مطمئن نیستند که این دو جرم، یک سیاره فراخورشیدی و قمر آن باشد. بر اساس نظریه دیگر، این اجرام آسمانی در فاصله دورتر از یک هزار و ۸۰۰ سال نوری واقع شدهاند و این سیاره در حقیقت یک ستاره بسیار کوچک و قمر آن نیز یک سیاره در اندازه نپتون است؛ در غیر اینصورت، این سیاره فاقد ستاره میزبان بوده و بصورت آزاد در فضا شناور است. رصد لحظهبهلحظه این جرم کیهانی تازه کشف شده از سوی محققان مهمترین رویداد نجومی اخیربوده است.
.
گرد اورنده : علی جرکانی پایگاه: دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی
برای مشاهده تاریخ ایران اینجا کلیک نمایید
برچسبها:
.: Weblog Themes By Pichak :.