دانستنی ها

علمی و دانستنی های جالب (39)




 

گرد اورنده :علی جرکانی
علمی و دانستنی های جالب (39)

علمی و دانستنی های جالب (39)

 

 

آیا میدانستید که رقم معاملات غیرقانونی مواد مخدر در جهان به ۴۰۰ میلیارد دلار می رسد ؟

آیا میدانستید که یک سوم آمریکایی ها سفر موجودات فضایی به زمین را باور می کنند ؟

آیا میدانستید که در بیش از ۱۵۰ کشور جهان اعمال شکنجه صورت می گیرد ؟

آیا میدانستید که هر روز یک هفتم جمعیت جهان یعنی ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه می مانند ؟

آیا میدانستید که احتمال زندانی شدن مردان سیاه پوست آمریکایی ۳۳ درصد می باشد ؟

آیا میدانستید که یک سوم جهان در شرایط جنگی به سر می برد ؟

آیا میدانستید که احتمال دارد ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۴۰ به پایان برسد ؟

آیا میدانستید که ۸۲ درصد سیگاری های جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند ؟

آیا میدانستید که ۷۰ درصد مردم جهان غیر از زبان رایج در کشورشان هیچ زبان دیگری را نشنیده اند ؟

آیا میدانستید که یک چهارم درگیری های مسلحانه برای دست یابی به منابع طبیعی صورت می گیرد ؟

آیا میدانستید که در قاره آفریقا ۳۰ میلیون نفر به ایدز مبتلا شده اند ؟

آیا میدانستید که هر سال ده زبان به جمع زبان های مرده دنیا می پیوندد ؟

آیا میدانستید که تعداد افرادی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، بیشتر از تعداد کسانی است که ضمن درگیری ها کشته می شوند ؟

آیا میدانستید که در آمریکا هر هفته به طور متوسط ۸۸ دانش آموز به شکل مسلح وارد کلاس درس می شوند ؟

آیا میدانستید که در جهان حداقل ۳۰۰ هزار نفر زندانی عقیدتی وجود دارد ؟

آیا میدانستید که هر سال دو میلیون دختر جوان و زن ختنه می شوند ؟

آیا میدانستید که در نبردهای مسلحانه سراسر جهان ۳۰۰ هزار سرباز کودک در حال جنگیدن هستند ؟

آیا میدانستید که ارزش مالی بازار فروش فیلم های پورنوگرافی در آمریکا ده میلیارد دلار برآورد می شود ؟

آیا میدانستید که در دنیا ۲۷ میلیون برده وجود دارد ؟

آیا میدانستید که هر انگلیسی روزانه بطور متوسط ۳۰۰ بار در محوطه تحت پوشش دوربین های مدار بسته قرار میگیرد؟

آیا میدانستید که ۱۲۰ هزار زن و دختر جوان هر سال به خریدارانی در اروپای غربی فروخته می شوند ؟

آیا میدانستید که هر عدد میوه کیوی که بوسیله هواپیما از زلاند نو به انگلستان حمل می شود، پنج برابر وزن خود گاز گلخانه ای به جو زمین اضافه می کند ؟

آیا میدانستید که احتمال بروز مشکلات روانی در فرزندان خانواده های فقیر، سه برابر بیشتر از احتمال بروز همین مشکلات در کودکان خانواده های مرفه می باشد ؟

آیا میدانستید که در مصر باستان افراد روحانی تمام موهای بدن حتی ابروها و مژه‌های خود را می‌کندند ؟

آیا میدانستید که کوتاه‌ترین جنگ در سال ۱۸۹۶ بین زانزیبار و انگلستان در گرفت که ۳۸ دقیقه طول کشید ؟

آیا میدانستید که ۷۰ درصد نفت استخراجی خاورمیانه از کانال سوئز می گذرد ؟

آیا میدانستید که کشور بلغارستان از نصف استان کرمان هم کوچکتر است ؟

آیا میدانستید که نام پایتخت قرقیزستان بیشکک است و مساحت آن از استان کرمان هم کمتر است ؟

آیا میدانستید که اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت دنیا بعد از چین و هند و آمریکا می باشد ؟

آیا میدانستید که تا قرن پنجم میلادی متوسط عمر مردم اروپا از سی سال فراتر نمی‌رفت ؟

آیا میدانستید که در شیلی منطقه ی صحرایی وجود دارد که هزاران سال است در آن باران نباریده است ؟

آیا میدانستید که طول عمر مردم سوئد و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است ؟

آیا میدانستید که زمین از حیث بزرگی پنجمین و از حیث فاصله با خورشید، سومین سیاره منظومه شمسی است ؟

 

آیا میدانستید که ۶۰ درصد از ماهواره های جهان نظامی و ۴۰ درصد بقیه غیر نظامی است ؟

آیا میدانستید که در ۷۵% از خانواده های آمریکایی زنان مسئول رسیدگی به امور مالی منزل هستند ؟

آیا میدانستید که بزرگترین سوسمارهای جهان رودخانه سرباز در سیستان و بلوچستان ایران است ؟

آیا میدانستید که اردنی ها چاقترین مردمان دنیا هستند، ۷۵٪ از خانم ها و ۶۰ ٪ آقایون اردنی چاق هستند ؟

آیا میدانستید که ۳۰ برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند ؟

آیا میدانستید که در زمانی که کورش بزرگ بر جهان حکومت میکرد به نوعی قدرت جهان در دست ایران بود ؟

آیا میدانستید که چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است ؟

آیا میدانستید که مساحت سطح کره زمین ۵۱۵ میلیون کیلومتر مربع است ؟

آیا میدانستید که اگر ۳ قاره آسیا و آمریکا و آفریقا را به هم وصل کنیم ایران در مرکز جهان است ؟

آیا میدانستید که در بین ۹۱ کشور توسعه یافته جهان، ایران در فرار مغزها رتبه نخست را دارد ؟




 

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

چهار شنبه 25 آذر 1394برچسب:, | 5:25 بعد از ظهر | علی جرکانی |

مشاهده ی  جدول تناوبی فارسی با تمامی ویژگی ها


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

شنبه 21 آذر 1394برچسب:, | 9:0 بعد از ظهر | علی جرکانی |

برای مشاهده 


موضوعات مرتبط: علمی ، سرگرمی ، هوشی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 3:31 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 منبع : تبیان

تهیه کننده : علی جرکانی....دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی

 

تاریخچه تئوری و مدل‌های اتمیبه یونانی ‌های قرن  ششم  و  به  ویژه مکتب اتم گرایی دموکریت بر می‌گردد. دموکریت نخستین کسی بود که از اتم سخن گفت و آن را جزو بخش ناپذیری دانست  که دنیا از آن ساخته شده  است. پس از آن نظریه‌های مختلفی راجع به اتم ارائه شد و روز به روز این مدل کامل‌تر شد تا این که به مدل امروزی که همان مدل اتمی کوانتومی است، رسید.

 

نظریه اتمی دالتون

نتایج اصلی نظریه دالتون عبارتند از:

الف ) عناصر از ذرات بسیار ریز و غیر قابل تقسیمی تشکیل شده‌اند.

ب  ) کلیه اتم‌های یک عنصر یکسانند و اتم‌های عناصر مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

ج  ) از بهم پیوستن اتم‌ها با نسبت مشخص و معین ترکیبات به وجود می‌آیند.

 

نظریه دالتون از سه قسمت اصلی (قانون بقای جرم -  قانون نسبت‌ها معین-  قانون نسبت‌آ‌های چندگانه) می‌‌باشد. مطالعه اتم‌‌ها و ذرات ریزتر فقط به صورت غیرمستقیم و از روی رفتار (خواص) امکان پذیر است.

 

نظریه‌های دالتون نارسایی‌ها و ایرادهایی دارد و اما آغازی مهم بود. مواردی که نظریه دالتون نمی ‌توانست توجیه کند عبارتند از: پیوند یونی - فرق یون با اتم خنثی،  مفهوم ظرفیت در عناصر گوناگون، پدیده ایزوتوپی و...

 

مدل اتمی جوزف تامسون انگلیسی

مدل اتمی تامسون که به کیک کشمشی، مدل هندوانه‌ای یا ژله میوه‌دار معروف است. او از مدل خود نتایج زیر را گرفت.

 

  • الکترون با بار منفی، درون فضای ابر گونه با بار مثبت، پراکنده شده‌اند.
  • اتم در مجموع خنثی است. مقدار با مثبت با بار منفی برابر است.
  • این ابر کروی مثبت، جرمی ندارد و جرم اتم به تعداد الکترون آن بستگی دارد.
  • جرم زیاد اتم از وجود تعداد بسیار زیادی الکترون در آن ناشی می‌شود.

 

 

مدل اتمی ارنست رادرفورد نیوزلندی

 

  • هر اتم دارای یک هسته کوچک است که بیشتر جرم اتم در آن واقع است.
  • هسته اتم دارای بار الکتریکی مثبت است.
  • حجم هسته در مقایسه با حجم اتم بسیار کوچک است زیرا بیشتر حجم اتم را فضای خالی تشکیل می‌دهد.
  • هسته اتم به وسیله الکترون‌ها محاصره شده است.

 

 

 

 

 

 

مدل اتمی بور (مدل سیاره‌ای )

 

 

وجود طیف نشری برای اتم‌ها را نمی‌توان با استفاده از مدل رادرفورد توجیه نمود چون بر اساس مدل رادرفورد باید طیف اتم‌ها پیوسته باشد در حالی‌که اتم‌های هیدروژن طیف نشری خطی را ارئه داده بود. وجود ارتباط با  معنا میان الگوی  ثابت  طیف نشری خطی اتم هیدروژن و ساختار اتم‌های آن ذهن دانشمندان بسیاری را به خود مشغول ساخت. در سال 1913 نیلز بور دانشمند دانمارکی در راه کشف این رابطه مدل اتمی رادرفورد را برای توجیه این ارتباط  نارسا دانست و  مدل تازه‌ای برای اتم هیدروژن پیش نهاد کرد. او این مدل را با فرضیات زیر ارائه کرد:

 

 

1. الکترون در اتم هیدروژن در مسیری دایره‌ای شکل به دور هسته گردش می‌کند.

2. انرژی این الکترون با فاصله‌ی آن از هسته رابطه‌ای مستقیم دارد. 

3. این الکترون فقط می‌تواند در فاصله‌های معین و ثابتی پیرامون هسته گردش کند. در واقع  الکترون تنها مجاز است که مقادر معینی انرژی را بپذیرد.

4. این الکترون معمولاً در پایین‌ترین تراز انرژی ممکن (نزدیک‌ترین مدار به هسته) قرار دارد. به این تراز انرژی حالت پایه می‌گویند.

5. با دادن مقدار معین انرژی به این الکترون می‌توان آن  را قادر ساخت که از حالت پایه (ترازی با انرژی کمتر) به حالت برانگیخته (ترازی با انرژی بالاتر) انتقال پیدا کند. 

6. الکترون  در حالت برانگیخته  ناپایدار  است از این  رو  همان  مقدار  انرژی را  که  پیش از این گرفته بود از دست  می‌دهد  و به حالت پایه باز می‌گردد. از آنجا که برای الکترون نشر نور مناسب‌ترین شیوه برای از دست دادن انرژی است از این رو الکترون برانگیخته به هنگام  بازگشت به  حالت  پایه  انرژی اضافی خود  را که در  واقع  تفاوت انرژی میان دو تراز انرژی یاد شده است از  طریق انتشار نوری با طول موج معینی از دست  می‌دهد.

 


موضوعات مرتبط: علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
جمعه 15 آبان 1394برچسب:, | 5:21 بعد از ظهر | علی جرکانی |

 

 تهیه کننده : علی جرکانی....دبیرستان نمونه دولتی شهید احمد فروغی

اگر می‌خواهید زود درس را به ‌خاطر بسپارید

 

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد. اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال شعر قبلی به قسمت عمیق مغز را مشکل می‌کند.

 

نتایج یافته‌های جدید دانشمندان را حیرت زده کرده است. این نتایج نشان می‌دهد که بهترین راه برای فراموش نکردن چیزی که به تازگی یاد گرفته‌اید مانند یک شعر، یک بازی یا یک معادله جبری چرت کوتاهی پس از یادگیری است.

 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، محققان آلمانی نشان دادند عملکرد مغز برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن موارد به ذهن سپرده شده در جریان خواب بهتر از بیداری است که روزنه جدیدی به روند بسیار پیچیده ضبط و بازیابی داده‌ها و یادگیری کوتاه مدت است.

 

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد.

 

اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال شعر قبلی به قسمت عمیق مغز را مشکل می‌کند.

 

تحقیقات جدید نشان داده که این اتفاق زمانی که ما می‌خوابیم نیز رخ می‌دهد. از ۲۴ داوطلب این تحقیق خواسته شده بود تا ۱۵ جفت کارت را به شکل حیوانات و اشیا حفظ کنند و در هنگام انجام آزمایش بوی نامطبوعی برای آنها پخش شد.

 

۴۰ دقیقه بعد، نیمی از آزمایش شوندگانی که بیدار مانده بودند، به یادگیری دوم و اشکال مختلف دیگری پرداختند و درست پیش از آغاز، بوی مشابهی برای آنها پخش شد تا خاطره آزمایش اول را زنده کند.

 

۱۲ آزمایش شونده دیگر، آزمایش دوم را پس از چرتی کوتاه انجام دادند که در جریان این چرت، بویی برای آنها پخش می‌شد.

 

عملکرد گروه دوم هنگام به خاطر آوردن آزمایش اول تا حد زیادی بهتر از گروه اول بود؛ ۸۵ در برابر ۶۰ درصد.


به گفته پزشکان، این کشف می‌تواند کمک خوبی به قربانیان تصادفات شدید باشد که بر حافظه آنها تأثیرگذار بوده است.

منبع: بیتوته


موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 4:47 بعد از ظهر | علی جرکانی |
 
 
 9روش برای خواندن دروس
 
بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه آورده شده است.

اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بسیاری از این عادت‌های مطالعه هیچگونه توجیه علمی ندارند حتی برخی از این شیوه‌ها تاثیری برخلاف شواهد و تصورات موجود دارند.

در ادامه برخی از شیوه‌های موثر مطالعه و یادگیری را مرور می‌کنیم:

1- تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن:
اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد.

2- مطالعه و انجام تکالیف گروهی:
هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

3- استفاده از کارت‌های فلش:
بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کنند. ضمن اینکه این کارت‌ها یک وسیله بسیار عالی جهت یادآوری و تداعی تعریف‌ها می‌باشند.

4- امتحان دادن:
هر چقدر هم که از امتحان تنفر داشته باشید اما مطالعات نشان می‌دهد یک ارزشیابی جدی مانند امتحان نه تنها مؤید میزان دانش دانشجویان است بلکه می‌تواند کیفیت و ارزش علمی دانشجویان را نیز افزایش دهد. آزمون‌های متناوب به یادگیری دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما کمک می‌کند، ضمن اینکه در هنگام آماده شدن برای امتحانات نهایی تازه به ارزش و عملکرد امتحانات طول ترم پی می‌بریم.

5- خوابیدن

یک ذهن خسته، ذهنی کند است. پس به اندازه کافی بخوابید و شاهد افزایش معدل درسی خود باشید.

6- خود را در هیچ گروه یا دسته‌ای قرار ندهید

دانشجویان اغلب خود را در یک دسته خاص طبقه‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال خود را دانشجوی دارای هوش دیداری یا دارای هوش شنیداری قلمداد می‌کنند یا اینکه برخی معتقدند طرف چپ مغزشان فعال‌تر است یا برخی بر این باورند که طرف راست مغزشان فعال‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که این طبقه‌بندی‌ها به میزان زیادی همراه با خطاست. بهترین شیوه این است که به جای نگرانی درباره اینکه در کجای فرآیند یادگیری قرار دارید، مناسب ترین شیوه یادگیری را مطابق با توانایی‌های خود پیدا کنید.

7- حضور در کلاس

شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.

8- خود را غرق جزوه‌ها و منابع درسی متعدد نکنید

با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که کیفیت بهتر از کمیت است، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد غرق شدن در خیل عظیم جزوه‌ها و کتاب‌های درسی متعدد شیوه موثری برای یادگیری نیست. بلکه بهترین شیوه تمرکز بر روی یک موضوع و وقت گذاشتن بر روی آن تا زمان تسلط کامل بر روی مطالب موجود در آن کتاب می‌باشد. همیشه سعی کنید کمتر بین موضوعات مختلف گشته ومنبع خود را تغییر دهید. به عبارت ساده تر از این شاخ به آن شاخ نپرید در این صورت کمتر خسته شده و بیشتر یاد می‌گیرید.

9- منظم باشید

تنها چیزی که از داشتن یک ضر‌ب‌الاجل زمانی بدتر است، از دست دادن این ضرب‌الاجل می‌باشد. پس سعی کنید همیشه منظم باشید و از تعلل و به تعویق انداختن وظایف خود اجتناب کنید.

منبع: ایسنا
 

موضوعات مرتبط: پنل دانش اموزان و درسی ، علمی ، ،
برچسب‌ها:

یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 4:39 بعد از ظهر | علی جرکانی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد